Την Τρίτη (15/10) θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης στη χώρα μας, με τις τιμές να κυμαίνονται μεταξύ 1,02 και 1,04 ευρώ ανά λίτρο, διαμορφωμένες σε αυτά τα επίπεδα λόγω της υψηλής φορολογίας στα καύσιμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά το ποσοστό των ανθρώπων που αδυνατούν να έχουν επαρκή θέρμανση.
Συνολικά, στην Ε.Ε το 8% των πολιτών δηλώνει ότι αδυνατεί να έχει επαρκή θέρμανση, ενώ στην Ελλάδα, το ποσοστό εκτινάσσεται στο 25.7%, με τη χώρα μας να είναι πίσω μόνο από τη Βουλγαρία (36,5%) και τη Λιθουανία (28,9%).
Τι λέει ο πρόεδρος των εμπόρων
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Αληγιζάκης είχε τονίσει, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου, ότι η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης στα χρόνια της κρίσης μειώθηκε κατά 70 %. Σημείωσε ότι η καλύτερη λύση θα ήταν να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο προϊόν, έως ότου όμως δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις γι’ αυτό, πρότεινε τη διεύρυνση του επιδόματος θέρμανσης σε όλες τις οικογένειες με εισόδημα έως 50.000 ευρώ το χρόνο, χωρίς άλλες προϋποθέσεις.
Ο ΣΕΕΠΕ επανέλαβε την κριτική για καθυστερήσεις στον έλεγχο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων, παρά τα βήματα που έχουν γίνει, όπως επισημάνθηκε, από την ΑΑΔΕ. Ωστόσο, το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί σε όλα τα στάδια διακίνησης, δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι Πρατηριούχοι καταχωρούν στο σύστημα και η προθεσμία για την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια και τις φορολογικές αποθήκες μετατέθηκε με νόμο που ψηφίστηκε τον Απρίλιο, από το τέλος του 2018, στο τέλος του 2021. «Η αγορά δεν θα αντέξει ως τότε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αληγιζάκης. «Το Δημόσιο χάνει πολλά χρήματα, ο καταναλωτής εξαπατάται. Είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με την ΑΑΔΕ, ακόμη και να συγχρηματοδοτήσουμε αν χρειαστεί προκειμένου το σύστημα εισροών – εκροών να εφαρμοστεί πλήρως το συντομότερο».
Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου σε όλα τα νησιά και στο πετρέλαιο θέρμανσης (τώρα επιδοτείται το πετρέλαιο κίνησης και η απλή αμόλυβδη), καθώς και η ταχύτερη καταβολή της επιδότησης.