Αριστοτέλης Σαρρηκώστας: «Ως φωτορεπόρτερ βρέθηκα στο σωστό σημείο, τη σωστή ώρα»

Αριστοτέλης Σαρρηκώστας: «Ως φωτορεπόρτερ βρέθηκα στο σωστό σημείο, τη σωστή ώρα»

Η έκθεση «Η Επάνοδος της Δημοκρατίας. 24 Ιουλίου 1974» του μοναδικού φωτορεπόρτερ που κατέγραψε την εισβολή του τανκ στο Πολυτεχνείο Αριστοτέλη Σαρρηκώστα αποτελεί κομμάτι της ιστορικής/ συλλογικής μνήμη, είναι ένα εργαλείο ώστε να μην μπορεί κανένας να πει στο μέλλον «δεν ήξερα».

Μια ιστορική αναδρομή με περισσότερες από 150 φωτογραφίες ντοκουμέντα της περιόδου 1963-1974. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν στιγμιότυπα από τις διαδηλώσεις, τις ομαδικές δίκες, τις εκτοπίσεις, τη Νομική Σχολή, το Πολυτεχνείο, την επιστροφή του Κωνσταντίνου Καραμανλή από το Παρίσι.

Ο φακός του Αριστοτέλη Σαρρηκώστα, έχει καλύψει όλη την πολιτική ιστορία της Ελλάδος, του τελευταίου μισού του περασμένου αιώνα, ξένους ηγέτες, αυτοκράτορες και βασιλείς, νομπελίστες, ηθοποιούς, διαδηλώσεις, αλλά και πολλούς πολέμους. Μιλώντας για τους πιο σημαντικούς σταθμούς της καριέρας του, αναφέρει πως ένα μεγάλο γεγονός που δεν ξεχνά, ήταν η μοιραία βραδιά του πολυτεχνείου, φωτογραφίζοντας την εισβολή του τανκ τα ξημερώματα της 17ης Νοεμβρίου 1973.

«Είναι μεγάλη τιμή για μένα αυτή η έκθεση, αλλά και η επίσκεψη από την πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Αισθάνομαι πολύ ευτυχισμένος», λέει στο documentonews o Αριστοτέλης Σαρρηκώστας.

«Πρόκειται για μία έκθεση με 150 φωτογραφίες που διατρέχουν όλη την εποχή και όχι μόνο την 24η Ιουλίου, δηλαδή μία ημερομηνία σταθμό για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στη χώρα μας. Οι φωτογραφίες  αποτυπώνουν όλα τα σημαντικά γεγονότα της εποχής από τις αρχές της δεκαετίας του ’60. Τον ανένδοτο αγώνα του Γέρου, τα χρόνια της Χούντας, τα γεγονότα της Νομικής, την εξέγερση του Πολυτεχνείου, την επιστροφή του Κωνσταντίνου Καραμανλή, τα βασανιστήρια και τις φυλακίσεις. Είναι ένα μικρό δείγμα της δουλειάς μου από όλα αυτά τα χρόνια. Πιστεύω ότι η δημοσιογραφική φωτογραφία είναι το άλφα και το ωμέγα της είδησης. Η φωτογραφία θα ζήσει για χρόνια, για δεκαετίες και για αιώνες», προσθέτει ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας.

Ποιες πτυχές των γεγονότων φωτίζονται μέσα στην έκθεση και που δίνει… έμφαση ο φακός; «Βλέπουμε τις εκφράσεις στα πρόσωπα, τον πόνο από τα βασανιστήρια, τα συναισθήματα στην ορκωμοσία του Κωνσταντίνου Καραμανλή, την αίσθηση που δημιούργησε η πτώση της Χούντας. Μία φωτογραφία είναι πάνω από χίλιες λέξεις. Είμαι ευτυχισμένος γιατί κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας μου βρέθηκα στο σωστό σημείο τη σωστή ώρα. Εκεί που πρέπει να είναι ο φωτορεπόρτερ», τονίζει.

 Γεννημένος στη Καισαριανή το 1937 ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια εν μέσω κατοχής και Εμφυλίου που σημάδεψαν την οικογένειά του. Ξενιτεύτηκε πολύ μικρός στην Βραζιλία και Αμερική και γύρισε στην Ελλάδα για να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία. Αφού απολύθηκε ετοίμαζε τα χαρτιά του για να φύγει και πάλι στην Αμερική.

 Το 1961 επενέβη η μητέρα του στην προσπάθειά της να τον κρατήσει κοντά της και μεσολάβησε στον γείτονα φωτορεπόρτερ Κλεισθένη Δασκαλάκο προκειμένου να πάρει τον Αριστοτέλη για βοηθό του, την ώρα που εκείνος ετοιμαζόταν να ξαναφύγει για το εξωτερικό.

Εκεί στο σκοτεινό θάλαμο, όταν είδε να εμφανίζεται η πρώτη φωτογραφία συνειδητοποίησε ότι αυτό ήθελε να κάνει στη ζωή του. Το 1964 γίνεται η καθοριστική στροφή στην καριέρα του όταν του ζητήθηκε να συνεργαστεί με το Associated Press με πολλές ευθύνες και ταξίδια σε όλο τον κόσμο, με προτεραιότητα στις εμπόλεμες περιοχές.

«Εργάστηκα για 35 ολόκληρα χρόνια στο Associated Press. Οι δημοσιογράφοι πλέον στέλνουν τις φωτογραφίες τους σε ολόκληρο τον κόσμο και αυτό είναι μία απόδειξη για να μην μπορεί ποτέ να πει κανείς «ότι δεν ήξερα». Τα λάθη του παρελθόντος πρέπει να μας διδάσκουν και να μας οδηγούν για το μέλλον», λέει στο τέλος ο Αριστοτέλης Σαρρηκώστας.

INFO:  

Διάρκεια έκθεσης: 22 – 28 Ιουλίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 11:00 – 19:00 Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 15:00, Δευτέρα κλειστά.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Στον εκθεσιακό χώρο τηρούνται όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας. Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων: Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης – Θησείο, Πληροφορίες: 210 3452150, στάση Μετρό: Κεραμεικός |www.opanda.gr

Documento Newsletter