Έκθετο είναι το Λιμενικό Σώμα μετά την αποκάλυψη της ένορκης κατάθεσης του πλοιάρχου του σκάφους του Λιμενικού που προσέγγισε το αλιευτικό των μεταναστών, την οποία δημοσίευσε η Καθημερινή και είναι σε γνώση και του Documento.
Η κατάθεση του πλοιάρχου μάλιστα που δόθηκε στις 15/6, επιβεβαιώνει και προηγούμενη αποκάλυψη στην οποία προχώρησε η ΕΦΣΥΝ, σύμφωνα με την οποία το Λιμενικό Σώμα είχε ενημερωθεί ήδη από τις 21.45 το βράδυ της 13ης Ιουνίου, από τον πλοίαρχο εμπορικού πλοίου ότι το αλιευτικό «κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπέραριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα».
Συγκεκριμένα, στην κατάθεση του κυβερνήτη του σκάφους του Λιμενικού Σώματος (ΠΠΛΣ 920) που προσέγγισε το αλιευτικό, Μιλτιάδη Ζουριδάκη (υποπλοίαρχος ΛΣ), την οποία έχει εξασφαλίσει αποκλειστικά το documentonews.gr, αναφέρεται ότι το σκάφος του Λιμενικού προσέγγισε όχι μία, αλλά δύο φορές το αλιευτικό, παρά το γεγονός ότι ήταν ενήμερο για την επικίνδυνη κατάσταση.
Ο πλοίαρχος είχε καταθέσει για το σχοινί από τις 15/6
Στην κατάθεση ο υποπλοίαρχος Ζουριδάκης αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Περί την 23.50 βρισκόμενοι πλησίον του, τους δόθηκε ένας μικρός κάβος με σκοπό να το προσεγγίσουμε και να διαπιστώσουμε τι ακριβώς χρειάζεται. Μετά την πρόσδεση από την πλώρη μας με την πλώρη του Α/Κ σκάφος ακούστηκαν φωνές στην αγγλική γλώσσα “No help – Go Italy” και παρά τις επανειλλημένες εκκλήσεις αν θέλουν βοήθεια – συνδρομή, μας αγνόησαν και περί ώρα 23:57 έλυσαν τον κάβο που τους είχαμε δώσει».
Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι το Λιμενικό Σώμα αρνούνταν δια του εκπροσώπου του Νίκου Αλεξίου την ύπαρξη σχοινιού από το σκάφος του Λιμενικού προς το αλιευτικό, αναγκάστηκαν να το παραδεχτούν επισήμως στις 16/6, παρά το γεγονός ότι ο υποπλοίαρχος έχει καταθέσει το περιστατικό ήδη από την προηγούμενη ημέρα.
Λίγο αργότερα στην ίδια κατάθεση, ο κυβερνήτης αναφέρει: «Περί ώρα 01:49 ενημερωθήκαμε από ΕΚΣΕΔ ότι το Α/Κ σταμάτησε εκ νέου να κινείται και μας δόθηκε εντολή να ελέγξουμε την κατάστασή του. Για τον λόγο αυτό προσέγγισα με χαμηλή ταχύτητα για τυχόν παροχή συνδρομής. Ευρισκόμενοι σε απόσταση 70 περίπου μέτρων από το σκάφος αντιλήφθηκα ότι το σκάφος αυτό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση από την δεξιά πλευρά του, ενώ παράλληλα επικρατούσε στους επιβαίνοντες μεγάλη αναστάτωση. Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε και τελικά βυθίστηκε ολοκληρωτικά…»
Τονίζεται ότι ένορκες καταθέσεις διασωθέντων που είναι σε γνώση του Documento επιβεβαιώνουν πλήρως το χρονικό των τελευταίων στιγμών της πλεύσης του αλιευτικού, αφού αναφέρουν ότι «κάποια στιγμή το βράδυ της 13/6/23 ήρθε ένα πλοίο του Λιμενικού για βοήθεια και ξαφνικά το πλοίο μας πήρε κλίση και αρχίσαμε να βυθιζόμαστε και βρεθήκαμε στο νερό».
Απορίες προκαλεί πάντως το γεγονός ότι αρκετοί από τους διασωθέντες στις καταθέσεις τους (δηλαδή εκθέσης ένορκης εξέτασης μάρτυρα) αναφέρονται μόνο σε μία προσέγγιση του σκάφους του Λιμενικού Σώματος, και μετά ήρθε η βύθιση. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι δεν έγιναν περαιτέρω ερωτήσεις σχετικά με τις κομβικές αντιφάσεις που ανακύπτουν ανάμεσα σε όσα υποστηρίζουν οι διασωθέντες και ο κυβερνήτης, με δεδομένο μάλιστα ότι κάποιες από τις καταθέσεις των μεταναστών έχουν προηγηθεί της κατάθεσης του υποπλοίαρχου Ζουριδάκη.
Σημειώνεται ότι το εμπορικό πλοίο που είχε ενημερώσει το λιμενικό για την επικίνδυνη κατάσταση στην οποία βρισκόταν το αλιευτικό, κλήθηκε, σύμφωνα με τον πλοίαρχο, στις 00.18 τα ξημερώματα της 14ης Ιουνίου να απεμπλακεί από την επιχείρηση. «Το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης αποδέσμευσε το πλοίο από την επιχείρηση της έρευνας και διάσωσης και δόθηκε εντολή στο πλοίο να συνεχίσει το ταξίδι του».