Ο αειθαλής σκηνοθέτης μιλάει για το μυστήριο του δημιουργού και τη φιλοσοφία της νέας ταινίας του «Alien: Covenant»
Φέτος έκλεισε τα 79 αλλά αντί να σκεφτεί όπως άλλοι συνομήλικοί του τη συνταξιοδότηση, ξανάπιασε την κάμερα και έστρεψε το βλέμμα στο αγαπημένο του παιδί από το διάστημα… Είναι ο άρχοντας του διαστημικού τρόμου. Οταν το 1979 έφτιαξε το πρώτο «Alien», μετέφερε τις ανατριχίλες του στοιχειωμένου σπιτιού στο διάστημα και πάντρεψε την ψυχεδέλεια με το παραδοσιακό σινεμά τρόμου. Η συνέχεια ήταν άλλοτε θριαμβευτική («Blade Runner», «Θέλμα και Λουίζ») άλλοτε απογοητευτική («G.I.Jane», «A good year») και άλλοτε απλώς πετυχημένη (Oσκαρ σκηνοθεσίας για τον «Μονομάχο»). Με τη συνέχεια του προ πενταετίας «Προμηθέα» επιχειρεί να βάλει το μυθικό «Alien» σε άλλα μυσταγωγικά μονοπάτια, αναζητώντας όχι απλώς την απευθείας φιλοσοφική σύνδεση με το άλλο απόλυτο αριστούργημά του (Blade Runner) αλλά οδηγώντας το εκεί από όπου όλα ξεκίνησαν. Στην πηγή της ζωής αλλά και του κακού…
Οταν φτιάχνατε τον «Προμηθέα» είχατε ήδη στο μυαλό σας το στόρι του «Alien: Covenant»;
Ολόκληρο το concept της βασικής ιδέας που θα μας οδηγήσει πίσω στο αυθεντικό «Alien» και τη γέννηση του μυστηρίου του υπάρχει στο μυαλό μου εδώ και καιρό. Πάντα είχα μια απορία όλα αυτά τα χρόνια. Ολοι με ρωτούσαν διάφορα πράγματα για την ταινία, την ηρωίδα, τους συμβολισμούς, την αλληγορία κ.λπ. Κανείς όμως δεν με ρώτησε ποτέ ποιο είναι αυτό το τέρας. Από πού προέρχεται, ποιος το δημιούργησε και γιατί. Κι αν στις προηγούμενες ταινίες παρουσιάζουμε υπό μια έννοια την καταστροφή του, στον «Προμηθέα» και το «Alien: Covenant» ανιχνεύουμε τη γέννηση και τη σχέση που έχει με τον δημιουργό του.
Υπό μια έννοια το «Covenant» αναπολεί κάπως το κλίμα της αρχικής ταινίας του 1979. Κάτι που δεν ίσχυε στον «Προμηθέα». Γιατί συμβαίνει αυτό;
Αν και η εξέλιξη της ιστορίας είναι πολύ μακριά από εκείνη του πρώτου φιλμ, υπάρχει κάτι κοινό που οδηγεί στη διαπίστωση αυτή. Ο βασικός πυρήνας είναι ο ίδιος: επτά άνθρωποι κλειδωμένοι σε ένα παλιό σκοτεινό σπίτι προορίζονται για να πεθάνουν ένας ένας. Είναι η κλασική ιστορία στα b-movies τρόμου. Πάντα πίστευα, και ακόμη το πιστεύω ότι το «Alien» είναι ένα καλοφτιαγμένο b-movie, με πρωτοκλασάτο καστ κι ένα πρώτης τάξης τέρας. Η εξέλιξη της ιστορίας μάς οδήγησε στο να ανεβάσουμε αρκετά το επίπεδο καθώς και να ερευνήσουμε τις βαθύτερες αιτίες που γέννησαν το τέρας και τις ανιχνεύουμε για πρώτη φορά στον «Προμηθέα».
Και πάλι το έναυσμα για να ξεκινήσει το θρίλερ είναι ένα άγνωστο σήμα που λαμβάνει το γήινο διαστημόπλοιο. Δεν σκεφτήκατε να αλλάξετε κάπως το αναγνωρίσιμο πλέον μοτίβο που συναντάμε σε κάθε sci-fi θρίλερ;
Θα ήταν έλλειψη σεβασμού για το πρωτότυπο φιλμ, αφού όλος ο μύθος του «Alien» ξεκινά με αυτό τον τρόπο. Πέρα από το τετριμμένο όμως είναι και βαθιά ρεαλιστικό. Οταν μια έγκλειστη ανθρώπινη ομάδα λαμβάνει ένα τέτοιο σήμα στο διάστημα, είναι όχι απλώς υποχρεωμένη αλλά σαφώς έχει και την περιέργεια να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι περί τίνος πρόκειται. Συμβολικά επίσης είναι και ο φάρος που θα οδηγήσει την ανθρωπότητα στο επόμενο βήμα, καθώς και οι Σειρήνες στον βράχο που προκαλούν την περιέργεια, την επιθυμία για περιπέτεια και την έλξη που ασκεί ο κίνδυνος σε συνδυασμό με το άγνωστο.
Ας μιλήσουμε λίγο για τη σύνθεση του ανθρώπινου πληρώματος. Πώς καταλήξατε σε αυτό και ποιες οι ομοιότητες με εκείνο του «Νοστρόμο»;
Πέρα από την αναγκαιότητα του καθενός (υπάρχουν επιστήμονες, ιατροί, βιολόγοι, μηχανικοί) θέλαμε να δώσουμε και τη χροιά των πρωτοπόρων που καλούνται να εντοπίσουν τον νέο κόσμο. Να βρουν και να χτίσουν εκείνο τον παραδεισένιο τόπο που θα φιλοξενήσει το μέλλον της ανθρωπότητας.
Γιατί επιλέξατε να εστιάσετε τη νέα ιστορία δέκα χρονιά μετά το τέλος του «Προμηθέα»;
Είναι θεωρώ το ιδανικό timing όχι μόνο για να σχεδιαστεί και να εκτελεστεί η νέα αποστολή αλλά και το τέλειο σκηνικό για να δοθεί η ωριμότητα του ιδιαίτερου χαρακτήρα που έχει αναπτύξει στο μεσοδιάστημα ο Ντέιβιντ, το ανδροειδές του Μάικλ Φασμπέντερ που στη νέα ταινία έχει σαφέστατο πρωταγωνιστικό ρόλο. Επίσης η περιπέτεια του «Προμηθέα» είναι γνωστή και μυθική κάπως για τα μέλη του νέου διαστημοπλοίου «Covenant».
To Alien με αριθμούς
1979 «Alien» (world box office: 203,6 εκατ. δολάρια)
1986 «Aliens – H επιστροφή» (world box office: 131 εκατ. δολάρια)
1992 «Alien 3, η τελική αναμέτρηση» (world box office: 159,8 εκατ. δολάρια)
1997 «Alien, η αναγέννηση» (world box office: 161,3 εκατ. δολάρια)
2012 «Προμηθέας» (world box office: 403,3 εκατ. δολάρια)