Το… σέρβις προς τους σχολάρχες ΙΕΚ και ΚΕΚ με τα νομοσχέδια των υπουργών της ΝΔ
Σαν να μην πέρασε μια μέρα. H ΝΔ επιμένει πάντα όταν έρχεται στην κυβέρνηση να κάνει… σέρβις στους σχολάρχες παντός τύπου. Ηταν Σεπτέμβριος του 2013, επί κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου, όταν δεκαπέντε ημέρες μετά την έναρξη των μαθημάτων οι μαθητές στα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) κλήθηκαν να αλλάξουν ειδικότητα γιατί εν μια νυκτί καταργήθηκαν με τον νόμο 4186/2013 τομείς υγείας-πρόνοιας, εφαρμοσμένων τεχνών, καθώς και οι ειδικότητες αισθητικής και κομμωτικής των ΕΠΑΛ. Κατά σύμπτωση, τομείς-φιλέτα για την ιδιωτική εκπαίδευση…
Τον Σεπτέμβριο του 2020 με τη νέα ρύθμιση –τα 17 έτη ως ηλικιακός περιορισμός εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ– η κυβέρνηση Μητσοτάκη οδηγεί χιλιάδες μαθητές σε ιδιωτικά ΙΕΚ και ενδεχομένως ΚΕΚ. «Θα κλείσουν τα ημερήσια απογευματινά ΕΠΑΛ διότι το 90% των μαθητών τους ήταν ενήλικοι. Το ίδιο θα συμβεί με πάμπολλα ημερήσια πρωινά λόγω μείωσης μαθητών» επισημαίνει στο Documento η εκπαιδευτικός Στέλλα Μανουσογιωργάκη με εμπειρία διδασκαλίας και σε ΕΠΑΛ.
Η καρμανιόλα του Κυριάκου
«Υπάρχουν μαμάδες που αφού το πρωί συνοδεύσουν τα παιδιά τους στο δημοτικό, πηγαίνουν κι αυτές στο σχολείο τους στο ΕΠΑΛ. Μαθητές που είναι σερβιτόροι, τεχνικοί που δουλεύουν νύχτα. Πώς να πάνε σε νυχτερινό; Αντε και το αποφασίζουν· πού να το βρουν όταν δεν υπάρχει σε έντεκα νομούς και 22 νησιά της χώρας; Παράλληλα, σε αυτά δεν υπάρχουν πολλές ειδικότητες» λέει χαρακτηριστικά.
Φέρνει στον νου τις σκηνές από το 2013-14: «Τότε με υπογραφές Μητσοτάκη ως υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Αρβανιτόπουλου ως υπουργού Παιδείας αποφασίστηκε να κοπούν 15 ειδικότητες των ΕΠΑΛ και βγήκαν σε διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικοί. Οι ειδικότητες αυτές είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Ε, την επομένη μέρα ο Αρβανιτόπουλος είχε πάει σε εγκαίνια ιδιωτικού ΙΕΚ που παρείχε ακριβώς τις καταργημένες από τα ΕΠΑΛ ειδικότητες! Μετά τις αντιδράσεις ανακλήθηκαν αυτές οι αποφάσεις επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Εξι χρόνια μετά κινούνται στην ίδια κατεύθυνση».
Το 1/3 των μαθητών στα ΕΠΑΛ είναι άνω των 17 ετών, ενώ σε λαϊκές γειτονιές τα ποσοστά ανεβαίνουν. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς της Β΄ ΕΛΜΕ, η κυβέρνηση αποκλείει από τη φοίτηση το 48% των μαθητών των ημερήσιων ΕΠΑΛ πανελλαδικά και στον Πειραιά αντίστοιχα το 51,6%.
Τα ημερήσια απογευματινά ΕΠΑΛ, μεταξύ των οποίων και το ιστορικό τεχνικό επαγγελματικό σχολείο του Ζαννείου, ουσιαστικά κλείνουν. Ο Θανάσης Μοναστηρλής είναι 52 χρόνων και φοιτά στην τελευταία τάξη του Ζαννείου. Θα πάρει επαγγελματικό πτυχίο με ειδικότητα στα ηλεκτρονικά.
«Ολα ξεκίνησαν από μια μετάταξη στη δουλειά μου. Επρεπε να έχω απολυτήριο γενικού λυκείου ή ΕΠΑΛ. Είχα χαρτί τεχνικής σχολής, από τον Ηράκλειτο. Δεν με βόλευε ούτε το πρωινό ημερήσιο λύκειο ούτε το νυχτερινό, γιατί κάποιες ημέρες δούλευα πρωί κι άλλες βράδυ. Πήγα σε ημερήσιο ΕΠΑΛ, αλλά απογευματινό. Οταν είμαι νυχτερινός πάω κατευθείαν μετά το μάθημα στις 9 το βράδυ στη δουλειά» λέει στο Documento.
Και προσθέτει: «Αν ίσχυε ο νόμος, δεν θα μου δινόταν η δυνατότητα να εξελιχθώ στη δουλειά αλλά και στην κοινωνία. Είχα αναγκαστεί να βγω νωρίς στην αναζήτηση δουλειάς εκείνα τα χρόνια, όπως και πολλοί άλλοι που σταμάτησαν το σχολείο για βιοποριστικούς λόγους. Οταν έχεις φτωχή οικογένεια, καταλαβαίνεις…».
«Σπρώχνουν προς τα ιδιωτικά»
Τον ρωτάμε τι σκέφτηκε όταν άκουσε για τη ρύθμιση. «Είναι τραγικό. Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις και σπρώχνουν προς τον ιδιωτικό τομέα. Ομως πρέπει να υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας όπως και της υγείας. Δεν είναι για το καλό της κοινωνίας μας να κλείνουν σχολεία».
Μιλά με ένταση για όσα έρχονται και με ζεστασιά για όσα έζησε μέσα στο σχολείο. «Εχω κάνει φίλους στο σχολείο, έχω γνωρίσει και τις οικογένειες συμμαθητών μου. Και τα δικά μου παιδιά καταχάρηκαν που πήγα στο λύκειο και το επικροτούν» λέει.
Θέλει να πει και τούτο: «Ακουσα ότι η κ. υπουργός επικαλείται το ανακάτωμα μεγάλων με μικρότερους μαθητές και ότι οι μεγαλύτεροι προκαλούν προβλήματα. Δεν έχει δίκιο. Πολλοί μαθητές, να μη σου πω το 80%, έχουν παιδιά και οι ίδιοι. Ο ρόλος μας πολλές φορές είναι συμβουλευτικός, βοηθάμε τους μικρότερους στην κοινωνικοποίησή τους, πώς να διεκδικούν με επιχειρήματα, πώς να αναλαμβάνουν ευθύνες».