Απέφυγε τη Βουλή ο Καταπόδης για να μην χαλάσει η κουμπαριά με τον Γεωργιάδη;

«Άφαντος» ήταν στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο πρόεδρος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), Γιώργος Καταπόδης, παρά το γεγονός ότι η συζήτηση αφορούσε νομοσχέδιο που σχετιζόταν άμεσα με το πεδίο ελέγχου της Αρχής που προΐσταται. Το σχέδιο νόμου ήταν του Άδωνη Γεωργιάδη, ο οποίος δύο εβδομάδες αργότερα βάφτισε με κατ΄ εξαίρεση άδεια το παιδί του κ. Κατοπόδη. Κι αυτή είναι η αθώα εξήγηση για την βολική απουσία του προέδρου της ΕΑΑΔΗΣΥ.

Ως είθισται, η επεξεργασία του εκάστοτε νομοσχεδίου προϋποθέτει την ακρόαση φορέων συναφών με το αντικείμενο ρύθμισης, με σκοπό την καταγραφή όλων των απόψεων και την κατάθεση προτάσεων που σκοπό έχουν τη βελτίωση της νομοθετικής πρωτοβουλίας. Την 1η Μαρτίου, διεξήχθη η ακρόαση φορέων για το νομοσχέδιο του Άδωνη Γεωργιάδη για τον «εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων».

Το νομοσχέδιο προκάλεσε τη σφοδρή κριτική της αντιπολίτευσης για τους εξής λόγους:

1. Αυξάνει το όριο των απευθείας αναθέσεων κατά 50% και συγκεκριμένα από τις 30.000 στις 60.000 ευρώ, ενώ για συμβάσεις κάτω των 2.500 ευρώ δεν θα απαιτείται καν δημοσίευση στη Διαύγεια.

2. Η επίβλεψη ενός δημόσιου έργου δεν θα γίνεται από την Υπηρεσία που το ανέθεσε αλλά από ιδιωτικούς φορείς, φυσικά ή νομικά πρόσωπα που θα έχουν «εξειδικευμένες γνώσεις». Η παρακολούθηση των έργων και οι επιμετρήσεις του θα γίνονται από τον ανάδοχο του έργου με δήλωσή του και όχι ελεγκτικά από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία.

3. Ενισχύεται το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Επομένως, ο ανάδοχος θα έχει λόγο για τον τρόπο υλοποίησής του έργου. Η περιβαλλοντική αδειοδότηση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την ανακήρυξη αναδόχου, αλλά οι όροι της «δεν θα μεταβάλλουν ουσιωδώς το αντικείμενο του έργου».

4. Ο υποψήφιος ανάδοχος για έργο θα καλείται να δίνει εξηγήσεις εάν η δική του προσφορά είναι φθηνότερη από τις υπόλοιπες σε ποσοστό άνω του 10%.

5. Στα μεγάλα έργα και όσα χαρακτηρίζονται ειδικής σημασίας για την οικονομία της χώρας θα εφαρμόζονται διατάξεις που αφορούν τις ιδιωτικές επενδύσεις.

Στη συνεδρίαση τοποθετήθηκαν περίπου 30 εκπρόσωποι φορέων, από τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος μέχρι τον νομικός συντονιστής του WWF Ελλάς. Ωστόσο, ο καθ΄ ύλην αρμόδιος για τις δημόσιες συμβάσεις, κ. Καταπόδης, επέλεξε να λάμψει δια της απουσίας του. Γιατί; Διότι δεν κλήθηκε.

Σύμφωνα με την κριτική που ασκούν κοινοβουλευτικές πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο… κατ΄ εξαίρεση κουμπάρος του υπουργού Ανάπτυξης απέστειλε στην Επιτροπή μία πολυσέλιδη μεν, διεκπεραιωτή δε γνωμοδότηση, δίνοντας την εντύπωση ότι ήθελε να βγάλει την υποχρέωση. Κατά τις κοινοβουλευτικές πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, η γνωμοδότηση περιείχε την καταγραφή των άρθρων του νομοσχεδίου και κάποιες παρατηρήσεις σε επίπεδο λεκτικής διατύπωσης χωρίς να προβάλλει ουσιώδεις αντιρρήσεις για τις επίμαχες διατάξεις.

Εδώ η γνωμοδότηση

«Τώρα εξηγούνται όλα»

Ο Χάρης Μαμουλάκης, αν. τομεάρχης Ανάπτυξης και εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, μιλώντας στο documentonews.gr, συνδέει την απουσία του προέδρου της ΕΑΑΔΗΣΥ από τη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής με την… κατ΄ εξαίρεση κουμπαριά.

«Η, εκ των υστέρων εξέλιξη, της αποκάλυψης της προνομιακής σχέσης του προέδρου της ΕΑΑΔΗΣΥ με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, φωτίζει δυσάρεστα και την αφωνία του πρώτου κατά την διαδικασία της ψήφισης νέου νόμου για τις Δημόσιες Συμβάσεις που ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή τον προηγούμενο μήνα» σημειώνει και προσθέτει:

«Υπενθυμίζω ότι η Αρχή και ο πρόεδρος της δεν παρέστησαν κατά την διαδικασία ψήφισης ενός νομοσχεδίου το οποίο, βάση της ίδιας της σχετικής Ευρωπαϊκής οδηγίας, αποτελεί τον σκληρό πυρήνα των αρμοδιοτήτων της. Η αρχή, βεβαίως πραγματοποίησε την τυπική της υποχρέωση, και απέστειλε την τεκμηριωμένη της έκθεση επί του νομοσχεδίου. Ωστόσο, το μέγεθος και το επιστημονικό βάθος του κειμένου των 466 σελίδων δεν επέτρεπε στους «μη-μυημένους» να κατανοήσουν το πλήθος των διατάξεων με τις οποίες ο νόμος «ακροβατούσε» στα όρια της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας».

Κατά τον κ. Μαμουλάκη, την ημέρα έναρξης των συζητήσεων στη Βουλή και παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ και συνολικά των κομμάτων της αντιπολίτευσης, η κυβέρνηση και ο πρόεδρος της Επιτροπής «βολικά» επέλεξαν η αρχή να μην κληθεί. «Εκ των υστέρων, πράγματι, κάποια πράγματα ερμηνεύονται…» συμπεραίνει με νόημα.

Αναβάθμιση Καταπόδη;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του newsbreak.gr αλλά και πληροφορίες του documentonews.gr από καλά ενημερωμένες πηγές, η κυβέρνηση προσβλέπει στην ενοποίηση της ΕΑΑΔΗΣΥ με την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, έχοντας ως πρώτο υποψήφιο στη λίστα για τη θέση του προέδρου της νέας υπερ-Αρχής τον Γ. Καταπόδη.

Κατά τις ίδιες πηγές, η δρομολογούμενη συγχώνευση που «κυοφορείται εδώ και καιρό» θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας «υδροκέφαλης Αρχής». «Φημολογείται έντονα ότι έχει ήδη κατατεθεί πρόταση για το οργανόγραμμα που θα προκύψει από τη συγχώνευση των δύο Αρχών» εκμυστηρεύονται στο documentonews.gr οι πηγές και καταλήγουν θυμίζοντας πως τη συγχώνευση αυτή είχαν προωθήσει αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δίχως όμως οι προσπάθειές τους να καρποφορήσουν.