Σημαντικά θέματα μεταξύ άλλων και ασφαλείας θέτουν ο σύλλογος διπλωματούχων μηχανικών ΟΣΕ και ο σύλλογος εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ σε κοινή επιστολή τους προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταικούρα, σχετικά με ένα νέο υπό υλοποίηση φορέα που θα έχει ευθύνη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, τη συντήρηση και την ασφαλή διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
Αυτό που αναφέρουν επισταμένα στην κοινή επιστολή είναι το γεγονός πως μόνο ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ έχουν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία να φέρουν εις πέρας τα ήδη υπάρχοντα αλλά και μελλοντικά έργα που χρειάζονται την απαραίτητη επίβλεψη από σιδηροδρομικούς. Αν δεν αρθεί η τροποποίηση του σχετικού νόμου αυτό είναι αντιφατικό «σε σχέση με τις δεσμεύσεις της πολιτείας προς την ελληνική κοινωνία για αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα με τη δημιουργία του νέου σιδηροδρομικού φορέα “Σιδηρόδρομοι Ελλάδος”» υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά και επισημαίνουν ακόμα ότι κάτι τέτοιο:
-Θα δυσχεραίνει την ορθή διαχείριση και έντεχνη εκτέλεση των έργων, σε αντίθεση με την εκτέλεση τους από Δ/νουσα Υπηρεσία ΟΣΕ ή ΕΡΓΟΣΕ και ανάδοχο.
-Θα συμβάλει αρνητικά στη σύνδεση των διαφόρων σιδηροδρομικών υποσυστημάτων και στη λειτουργικότητα των έργων.
-Θα μεγεθύνει με βεβαιότητα τα ζητήματα που έχουν πρόσκαιρα ανακύψει κατά την παραλαβή-παράδοση των έργων.
Πρόκειται για το νόμο 5111/2024 (ΦΕΚ 76/Α/24.5.2024) και ειδικότερα το άρθρο 26, σύμφωνα με το οποίο τροποποιείται η παραγρ.2 του άρθρου 25 του ν.5049/2023, «2. Για την ανάληψη της αρμοδιότητας της παρ. 1, για έργα που δεν υπάγονται στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, απαιτείται, μετά την κήρυξη περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν σχετικής εισήγησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, στην οποία περιλαμβάνεται συνοπτική περιγραφή των σχετικών έργων. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δύναται να υλοποιεί ως φορέας κατασκευής μέσω των υπηρεσιών του, έργα της παρ. 1, αρμοδιότητας εποπτευομένων φορέων του. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών που ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένης Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας», και η παραγρ.14 του ιδίου άρθρου του ν.5049/2023, που επιφέρει κατά παρέκκλιση τροποποιήσεις στο Ν.4412/16 όσον αφορά στις διαδικασίες επιλογής Ι.Φ.Ε.
Η κοινή επιστολή:
κ. Υπουργέ
το σχέδιο νόμου απαξιώνει τις δύο εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, παραγνωρίζει το έργο τους ως διαχειριστής υποδομής και διαχειριστής νέων έργων του σιδηροδρομικού δικτύου αντίστοιχα και θέτει σε επισφάλεια τη λειτουργία των εταιρειών ως διαχειριστών του ελληνικού σιδηρόδρομου. Περαιτέρω τίθεται σε επισφάλεια ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ενοποίηση των εταιρειών στο νέο σιδηροδρομικό φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» και ο στόχος που εσείς έχετε θέσει για ανάληψη από το νέο φορέα της αποκλειστικής ευθύνης για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη, τη συντήρηση και την ασφαλή διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας, όπως τα ανωτέρω αποτυπώθηκαν αφενός μεν στην παρουσίαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τον Ιανουάριο του 2024 «Μεταρρύθμιση και Εκσυγχρονισμός του Σιδηροδρομικού Τομέα», αφετέρου δε στην από 18/1/2024 συνάντηση της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών με τους συνδικαλιστικούς φορείς των σιδηροδρομικών εταιρειών.
Αντιλαμβάνεστε ότι η σύμφωνη γνώμη, με επιφυλάξεις, των Συλλόγων μας, όπως εκφράστηκε στην εν λόγω συνάντηση για την ενοποίηση των εταιρειών, αφορούσε τα δεδομένα που μας εκθέσατε εγγράφως και προφορικώς. Τυχόν αλλαγή των δεδομένων σηματοδοτεί και τη διατύπωση περισσότερων επιφυλάξεων, έως και την άρση της σύμφωνης γνώμης μας για τη δημιουργία της νέας εταιρείας. Εκτιμούμε δε, ότι το προαναφερθέν σκεπτικό θα διατρέξει το σύνολο των συνδικαλιστικών φορέων και εργαζομένων των σιδηροδρομικών εταιρειών.
Οι εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ με το εξιδεικευμένο επιστημονικό προσωπικό τους αποτελούν τον κύριο μοχλό ανάπτυξης του σιδηροδρομικού τομέα με την καθοριστική συμβολή τους στην ολοκλήρωση πλήθους σιδηροδρομικών έργων (νέες χαράξεις, ανακαινίσεις, αναβαθμίσεις, συντηρήσεις), που έχουν αλλάξει ριζικά το τοπίο στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Ο ΟΣΕ με επιστημονικό προσωπικό, που διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία, σιδηροδρομική τεχνογνωσία και γνώση των κανονισμών και καταβάλει υπερπροσπάθεια, παρά τους ελάχιστους διατιθέμενους πόρους για σειρά ετών για συντήρηση των σιδηροδρομικών υποδομών, προκειμένου να διατηρεί το σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργικό και σε αποδεκτά επίπεδα ασφαλείας. Η ΕΡΓΟΣΕ με την πολυετή εμπειρία του επιστημονικού προσωπικού της στην εκτέλεση έργων που περιλαμβάνουν όλο το φάσμα της υποδομής (σήραγγες, γέφυρες, διαβάσεις οχημάτων, υδραυλικά έργα), τεχνικά έργα μεγάλης δυσκολίας και ιδιαιτερότητας, κτιριακά έργα, έργα επιδομής και σιδηροδρομικών συστημάτων, σε όλα τα στάδια υλοποίησής τους.
Οι εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ είναι οι μόνες που δύναται να επιταχύνουν τις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης των έργων οριστικής αποκατάστασης στην Θεσσαλία, όπως άλλωστε έπραξε πρόσφατα ο ΟΣΕ, με την προσωρινή αποκατάσταση και απόδοση σε κυκλοφορία του πληγέντος τμήματος Δομοκός Λάρισα με μονοδρόμηση και ηλεκτροκίνηση, εντός χρονικού διαστήματος σαράντα πέντε (45) ημερών. Ως εκ τούτου για τα έργα οριστικής αποκατάστασης των πληγέντων τμημάτων είτε αυτά εκτελεστούν υπό κυκλοφορία (Δομοκός Λάρισα) είτε εκτός κυκλοφορίας (Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα), είναι απαραίτητη η επίβλεψη τους από σιδηροδρομικούς καθώς είναι οι μοναδικοί που διαθέτουν την εμπειρία και τεχνογνωσία να εκτελούν έγκαιρα και αποτελεσματικά τέτοια έργα. Αντιθέτως η ανάληψη καθηκόντων Προϊσταμένης Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας από τις Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, όπως προβλέπεται στο άρθρο 1 του νόμου 5111/2024, που δεν διαθέτουν εμπειρία και τεχνογνωσία στην εκτέλεση σιδηροδρομικών έργων, εκτιμούμε ότι, θα οδηγήσει σε αστοχίες και καθυστερήσεις των έργων. Περαιτέρω, η εμπλοκή στη διαχείριση των έργων οριστικής αποκατάστασης του σιδηροδρομικού άξονα τεσσάρων σχημάτων, δηλ. Υπουργείο (Δ/νουσα Υπηρεσία) – ανάδοχος εκτέλεσης έργου – ΟΣΕ (αρμόδιος για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, τις αποκοπές γραμμών, την επιβολή βραδυποριών κλπ) και Ι.Φ.Ε. (σύμφωνα με την πρόβλεψη της παραγρ.2 του άρθρου 26 του Ν.5111/2024 για την επίβλεψη των έργων), εκτιμούμε ότι θα δυσχεραίνει την ορθή διαχείριση και έντεχνη εκτέλεση των έργων και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων λόγω της εκτέλεσης τους υπό κυκλοφορία, σε αντίθεση με την υλοποίηση τους από Δ/νουσα Υπηρεσία ΟΣΕ και ανάδοχο.
Περαιτέρω τόσο στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα του άξονα Αθήνα – Θεσ/νίκη όσο και στους κλάδους Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλο – Καλαμπάκα υφίστανται ενεργές συμβάσεις από τις εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους και διακόπηκαν μεν εξαιτίας των πλημμυρικών φαινόμενων, αλλά πρέπει να ολοκληρωθούν για να μην απωλέσουν τις χρηματοδοτήσεις. Συγκεκριμένα στους κλάδους Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα έχουν υπογραφεί-συμβάσεις κατασκευής σηματοδότησης- τηλεδιοίκησης-ηλεκτροκίνησης οι οποίες θα πρέπει να συνδεθούν με τα έργα οριστικής αποκατάστασης επιδομής-υποδομής, προκειμένου οι σιδηροδρομικές γραμμές που θα παραδοθούν και αποδοθούν σε κυκλοφορία να είναι λειτουργικές-ασφαλείς και σύμφωνες με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές. Εκτιμούμε ότι, η αλληλοεμπλοκή διαφορετικών διευθυνουσών υπηρεσιών από την ΕΡΓΟΣΕ και το Υπουργείο θα συμβάλει αρνητικά στη σύνδεση των διαφόρων σιδηροδρομικών υποσυστημάτων και στη λειτουργικότητα των έργων.
Η δε διοικητική παραλαβή των σιδηροδρομικών έργων οριστικής αποκατάστασης και παράδοσης τους για λειτουργία από το Υπουργείο στον ΟΣΕ (ή στον νέο φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος»), θα μεγεθύνει με βεβαιότητα τα ζητήματα που έχουν πρόσκαιρα ανακύψει κατά την παραλαβή-παράδοση των έργων από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ, καθώς μεταξύ Υπουργείου-ΟΣΕ δεν έχει αναπτυχθεί συνέργεια στις διαδικασίες παράδοσης- παραλαβής σιδηροδρομικών έργων.
Τα ανωτέρω προαναφερόμενα είναι αντιφατικά σε σχέση με τις δεσμεύσεις της πολιτείας προς την ελληνική κοινωνία για αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα με τη δημιουργία του νέου σιδηροδρομικού φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», που έχει ως αρμοδιότητα τον ενιαίο σχεδιασμό, ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Τέλος, αναρωτιόμαστε αν θα προκηρύξετε την ενίσχυση των υπηρεσιών σας για την υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων με αποσπάσεις προσωπικού από φορείς του δημοσίου, αντίστοιχα με την προκήρυξη αποσπάσεων (έγγραφο ΥΠΟΜΕΔΙ 127749/23.5.24- ΑΔΑ: 6254465ΧΘΞ-168) για τα λοιπά έργα που ήδη αναλάβατε στις πληγέντες περιοχές της Θεσσαλίας. Αντιλαμβάνεστε, ότι τυχόν αποσπάσεις προσωπικού από τις εταιρείες ΟΣΕ- ΕΡΓΟΣΕ, που άλλωστε διαθέτουν την εμπειρία-τεχνογνωσία στην διαχείριση σιδηροδρομικών έργων, θα αποδυναμώσουν τον νέο φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», που θα κληθεί να αναλάβει συνολικά τον έλεγχο-διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Επειδή η εφαρμογή του Ν.5111/2024 συμπερασματικά θα δημιουργήσει τα κάτωθι θέματα:
Θα δυσχεραίνει την ορθή διαχείριση και έντεχνη εκτέλεση των έργων, σε αντίθεση με την εκτέλεση τους από Δ/νουσα Υπηρεσία ΟΣΕ ή ΕΡΓΟΣΕ και ανάδοχο.
Θα συμβάλει αρνητικά στη σύνδεση των διαφόρων σιδηροδρομικών υποσυστημάτων και στη λειτουργικότητα των έργων.
Θα μεγεθύνει με βεβαιότητα τα ζητήματα που έχουν πρόσκαιρα ανακύψει κατά την παραλαβή-παράδοση των έργων.
Είναι αντιφατική σε σχέση με τις δεσμεύσεις της πολιτείας προς την ελληνική κοινωνία για αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα με τη δημιουργία του νέου σιδηροδρομικού φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος».
Τυχόν αποσπάσεις προσωπικού από τις εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, που άλλωστε διαθέτουν την εμπειρία-τεχνογνωσία στην διαχείριση σιδηροδρομικών έργων, θα αποδυναμώσουν τον νέο φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος»
Ζητάμε:
Να μην εφαρμοστεί ο νόμος 5111/2024 για την αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών στις πληγέντες περιοχές της Θεσσαλίας και τα έργα να εκτελεστούν από τις εταιρείες ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ ανάλογα με τις αρμοδιότητες της κάθε εταιρείας
Την ενίσχυση των εταιρειών με κατάλληλο επιστημονικό, διοικητικό και εργατοτεχνικό προσωπικό, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την κατασκευή των μελετών και έργων, δράσεις για τη μείωση της γραφειοκρατίας.
Δείτε επίσης:
Τζο Μπάιντεν: Θέμα χρόνου η αποχώρησή του – Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα, εκτοξεύτηκαν τα στοιχήματα
Κορονοϊός: «Καμπανάκι» των επιστημόνων για μεγάλη αύξηση κρουσμάτων τις επόμενες ημέρες
Καιρός – Καύσωνας: «Βράζει» η χώρα για 12η μέρα – Στους 42 βαθμούς η θερμοκρασία (LIVE)
Βρες από το σύνθηµα ποιος είναι ο υποψήφιος
Έκρηξη στο κέντρο του Τελ Αβίβ: Ένας νεκρός από την επίθεση με drone – Οι Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη