Σήκωσαν το γάντι η πρόεδρος και η ταμίας του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Στ. Μαρκέτου και Δ. Κουτσούμπα αντίστοιχα, απαντώντας -μέσω του Documento- στα απαξιωτικά σχόλια των Κ. Καραμανλή, Ντ. Μπακογιάννη και Ν. Ταχιάου στη Βουλή κατά των αρχαιολόγων της Θεσσαλονίκης.
Η κα Μαρκέτου απάντησε στην κριτική περί ευθύνης των αρχαιολόγων για την καθυστέρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για «παραμύθι που έχει ξεπεραστεί προ πολλού». «Αντί να μας κατηγορούν, να ψάξουν και να βρουν τις πραγματικές αιτίες είπε και χαρακτήρισε τους αρχαιολόγους της Θεσσαλονίκης ικανούς και έμπειρους, αφού έχουν σκάψει σε δύσκολες συνθήκες.
Η πρόεδρος του Συλλόγου τόνισε δε ότι πρέπει να δουν πρώτα τις μελέτες, τα χρονοδιαγράμματα και το κόστος για να αποφανθούν. «Να τα βάλουμε δίπλα – δίπλα και να δούμε ποιο το συμφέρον για τα αρχαία, την επένδυση και την πόλης που έχει ταλαιπωρηθεί» σημείωσε, ενώ στην κριτική του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών περί υψηλού κόστους των ανασκαφών (σ.σ. 135 εκατ. ευρώ μέχρι στιγμής) η Στ. Μαρκέτου είπε πως «δεν μας αφορούν τα λόγια του υπουργού, εμείς κάνουμε τη δουλειά μας».
«Όποιος αντιλαμβάνεται τον χρόνο σε επίπεδο τετραετίας δεν έχει στο νου του το δημόσιο συμφέρον»
Από την πλευρά της, η Δ. Κουτσούμπα επέκρινε την απόπειρα του Κ. Καραμανλή να συγκρίνει το έργο του μουσείου της Ακρόπολης με αυτό του μετρό της Θεσσαλονίκης. «Το μουσείο της ακρόπολης είναι ένα συγκεκριμένο οικόπεδο ενώ το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι άπειρα χιλιόμετρα. Να συγκρίνουμε τετραγωνικά και επιφάνεια…» σχολίασε δηκτικά και υπενθύμισε ότι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης είχε προειδοποιήσει εγκαίρως την τότε πολιτική ηγεσία για τις αρχαιότητες που επρόκειτο να βρεθούν στην πορεία της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης.
«Όταν το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης ήταν στον σχεδιασμό, υπήρξε έγγραφο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης που υπογραφόταν από τον έφορο κ. Μπακιρτζή. Το έγγραφο περιέγραφε επακριβώς τις αρχαιότητες που επρόκειτο να βρεθούν στην πορεία της γραμμής. Από τότε οι αρχαιολόγοι είχαμε προειδοποιήσει ότι η γραμμή με τον τρόπο που χαράχτηκε θα είχε τεράστιες απαιτήσεις για αρχαιολογικές ανασκαφές. Ακόμα και στη διασταύρωση του decumenus maximus και του cardo, στο έγγραφο περιγράφεται ότι θα βρεθεί στον σταθμό Βενιζέλου» είπε και πρόσθεσε: «Όταν έχουμε προειδοποιήσει και παρόλα αυτά βάζουμε ένα χαμηλό μπάτζετ για τις ανασκαφές για να κάνουν υπερκοστολογήσεις παρακάτω, αυτό είναι θέμα των πολιτικών και όχι της αρχαιολογικής σημασίας. Όταν βγαίνει ένας πολιτικός και λέει ότι θα παραξοδέψουμε για τις αρχαιότητες, να διαβάσει πρώτα το Σύνταγμα, τον αρχαιολογικό νόμο και τα έγγραφα που τους είχαμε προειδοποιήσει. Αυτοί το επέλεξαν…».
Σχολιάζοντας την λαϊκίστικη προτεραιοποίηση του κόστους των ανασκαφών έναντι της ανάγκης διάσωσής τους από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, η ταμίας του Συλλόγου επισήμανε ότι οι αρχαιολόγοι αλλά και όλοι οι δημόσιοι λειτουργοί δεν αντιλαμβάνονται τον χρόνο σε επίπεδο τετραετίας. «Αυτό έχει μια σημασία για τον τρόπο που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έργα. Όποιος το αντιλαμβάνεται τον χρόνο σε επίπεδο τετραετίας, άλλο πράγμα έχει στο νου του και όχι το δημόσιο συμφέρον. Εμείς έχουμε στο νου μας το δημόσιο συμφέρον» κατέληξε η κα Κουτσούμπα.