Οι «άριστοι» ξαναχτυπούν με έλλειμμα ενημέρωσης, ασφυκτικά χρονικά πλαίσια και απουσία εξηγήσεων.
Προβληματισμό προκαλεί στο επιστημονικό δυναμικό του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου η εικόνα του αλαλούμ που αποτυπώθηκε κατά τις διαδικασίες επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού στο Ιδρυμα. Φαστ τρακ διαδικασίες, αξιολογήσεις υποψηφίων διδασκόντων να λειτουργούν σαν…ασανσέρ, που τους ανεβοκατεβάζει στην επιλογή και από μια στιγμή στην άλλη να πέφτουν ακόμα και πενήντα θέσεις κατά την επαναξιολόγηση. Παράλληλα, οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται μπροστά σε μείωση της αμοιβής τους ενώ παραμένει το πάγιο και νόμιμο αίτημά τους για αλλαγή των συμβάσεων από συμβάσεις έργου, που επιβαρύνουν ιδιαίτερα όσους απασχολούνται με μπλοκάκι, σε εργασίας.
Με παρεμβάσεις του, ο Σύλλογος Διδασκόντων στο ΕΑΠ (ΣΔΕΑΠ) αναδεικνύει τα προβλήματα και εκφράζει ερωτηματικά για τις διαδικασίες που ακολουθούνται. Παράλληλα, τίθενται ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας του Ιδρύματος, σε συνδυασμό με το ότι υποβαθμίζονται οι όροι εργασίας επιστημόνων που διδάσκουν στο ΕΑΠ.
Κι όλα αυτά σε μια περίοδο που το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, με πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα, εμφανίζεται να πρωτοπορεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, προσελκύει περισσότερους φοιτητές (αύξηση περίπου 38% σε σχέση με πέρυσι) και έχει διακριθεί διεθνώς (εκ των τριών κορυφαίων ιδρυμάτων στην κατάταξη του Webometrics) για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Όμως, η καρδιά του ΕΑΠ ήταν και είναι οι επιστήμονές που διδάσκουν, και που θα έπρεπε, συμβολικά και ουσιαστικά να χαίρουν σεβασμό, τόσο ως προς τα οικονομικά και εργασιακά τους δικαιώματα όσο και ως προς την ανάδειξη του κύρους τους με δεδομένο το βάρος που σηκώνουν από τις ιδιαίτερες συνθήκες εκπαιδευτικής διαδικασίας, λόγω κορονοϊού.
Μέλη του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου περιγράφουν καταστάσεις έλλειψης επικοινωνίας και δυσλειτουργίες. Υποψήφιοι που επιλέχθηκαν ως διδάσκοντες ενημερώθηκαν για τις νέες συμβάσεις εργασίας το βράδυ της Κυριακής (27.9.2020) . Οι τοποθετήσεις για διδασκαλία σε συγκεκριμένες ενότητες μαθήματος, έγιναν χωρίς να έχει προηγηθεί καμία επικοινωνία με τους Συντονιστές ή τα μέλη ΣΕΠ.
Λόγω των εντοπισμένων προβλημάτων, ο Σύλλογος Διδασκόντων στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΣΔΕΑΠ) έστειλε επιστολή τη Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020 προς τον πρόεδρο και τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ που εξηγεί την κατάσταση.
Όπως επισημαίνεται από τους διδάσκοντες, η αποστολή των συμβάσεων των επιλέξιμων έγινε λίγο μετά την ανακοίνωση των νέων πινάκων αξιολόγησης που προέκυψαν από την εξέταση των ενστάσεων, όπου «σε κάποιες θεματικές ενότητες παρατηρούνται πολύ μεγάλες ανακατατάξεις στη σειρά των υποψηφίων. Επί παραδείγματι, είδαμε υποψηφίους να έχουν διαφορά 50 θέσεων από την πρώτη αξιολόγηση της Επιστημονικής Επιτροπής, χωρίς να έχουν καταθέσει ένσταση και με συρρικνωμένα πλέον, λόγω των χρονικών πιέσεων που τέθηκαν, τα περιθώρια αντίδρασης».
Και αναρωτιούνται: Βάσει ποιας απόφασης η Επιτροπή Ενστάσεων επανέκρινε τους υποψήφιους Θεματικών Ενοτήτων ακυρώνοντας την απόφαση της Επιστημονικής Επιτροπής; Πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τόσο δραματικές αλλαγές στα αποτελέσματα κρίσης των Τριμελών Επιστημονικών Επιτροπών;
Ο Σύλλογος Διδασκόντων στο ΕΑΠ εκφράζει τον βαθύ προβληματισμό του γι’ αυτές τις αποφάσεις, «που απειλούν την αξιοπιστία και τη διαφάνεια των ακαδημαϊκών διαδικασιών του Ιδρύματος, σήμερα που η ύπαρξή του είναι περισσότερο από αναγκαία».
Παράλληλα, οι συνεργαζόμενοι διδάσκοντες βρίσκονται μπροστά σε περικοπές αμοιβών και επιδομάτων. Αφαιρέθηκε η εφάπαξ αποζημίωση, επικοινωνίας και εφαρμογής συστημάτων τεχνολογίας, σε μια περίοδο που διεξάγεται αποκλειστικά εξ αποστάσεως λειτουργία του Ιδρύματος και η ανάγκη για απαραίτητο ηλεκτρονικό εξοπλισμό παραμένει και εντείνεται. Μειώθηκε περαιτέρω η αποζημίωση που σχετίζεται με τη συμμετοχή παλιών φοιτητές στις εξετάσεις (σε πολλές συμβάσεις δεν προβλέπεται καν η σχετική αποζημίωση) κ.ά. Η συρρίκνωση των αμοιβών έρχεται σε μια περίοδο που από την εξ αποστάσεως λειτουργία το Ιδρυμα έχει εξοικονόνησει πόρους…
Μεταξύ άλλων, υπάρχει περίπτωση υποψηφίου που τοποθετήθηκε όχι στην ετήσια ενότητα με βάση την τελευταία προκήρυξη –σε αυτή ήταν πολύ ψηλά στην κατάταξη – αλλά σε εξάμηνη ενότητα την οποία είχε δηλώσει σε προκήρυξη προ διετίας! Δημιουργείται η εικόνα ότι γίνονται λάστιχο οι διαδικασίες στις τοποθετήσεις και προκαλούνται ερωτηματικά για το αν επιτρέπεται η επιλογή να γίνεται με βάση παλιές δηλώσεις διδασκόντων και με ποιους κανόνες στην περίπτωση που κάποιος είναι επιλέξιμος σε ενότητες από διαφορετικές προκηρύξεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο καλοκαίρι, το ΕΑΠ ενημέρωνε ότι είναι τρίτο σε παγκόσμιο επίπεδο μεταξύ όλων των Ιδρυμάτων ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης της Υφηλίου. Όπως σημείωνε, σύμφωνα με την επιστημονική κατάταξη του Webometrics, «μεταξύ των OPEN Universities του πλανήτη, πρώτο είναι το Αγγλικό Ίδρυμα, δεύτερο το Ολλανδικό, τρίτο το Ελληνικό, τέταρτο το Ισραηλινό και πέμπτο το Ίδρυμα του Χονγκ-Κονγκ της Κίνας».
Τα προβλήματα, όμως, που αφορούν το έμψυχο δυναμικό των χιλιάδων επιστημόνων που συνεργάζονται με το Ιδρυμα, δημιουργούν ερωτηματικά για τις διαδικασίες που ακολουθούνται αλλά και για τον τρόπο λειτουργίας του Ιδρύματος. Κυρίως όμως επιβάλλεται η επίλυσή τους και η εκρίζωση στρεβλώσεων που κάνουν ζημία στην εικόνα του αλλά και στην ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης προς τους φοιτητές.