H δημοτική κίνηση «Ανοιχτή Πόλη» εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το τσιμέντωμα του θεάτρου Εμπρός, διατυπώνοντας ορισμένα ερωτήματα προς την ΕΛ.ΑΣ και τη δημοτική αρχή.
«Βάσει ποιών διαδικασιών εκτελέσθηκαν οι βαριές οικοδομικές εργασίες με το τσιμέντωμα και χτίσιμο των ανοιγμάτων του διατηρητέου κτιρίου του Εμπρός, οι οποίες προκαλούν προφανείς αλλοιώσεις στην μορφή του; Ήταν ενήμερη η αρμόδια για την προστασία του μνημείου Υπηρεσία; Αξιολογήθηκαν οι κίνδυνοι από τις παρεμβάσεις και για άλλες πιθανές βλάβες σε αρχιτεκτονικά μέλη του κτιρίου;», διερωτάται η «Ανοιχτή Πόλη».
Η ανακοίνωση της Ανοιχτής Πόλης
Η χθεσινή μέρα σημαδεύτηκε από την εκκένωση και το τσιμέντωμα από την ΕΤΑΔ, με τη συνδρομή της ΕΛΑΣ, του θεάτρου Εμπρός, το οποίο επί δέκα χρόνια λειτουργούσε ως χώρος πολιτιστικής δημιουργίας, φιλοξενώντας εκατοντάδες καλλιτεχνικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, ανοιχτές στην γειτονιά και στην πόλη. Οι απαράδεκτες εικόνες με τα ανοίγματα του Εμπρός να χτίζονται βιαστικά με τσιμεντόλιθους, αναδεικνύουν την, επιβεβαιωμένη όλο αυτό τον καιρό, εχθρότητα αυτής της κυβέρνησης προς τον κόσμο της πολιτιστικής δημιουργίας και της ελεύθερης έκφρασης.
Θέτουν και όμως και ένα ειδικότερο ζήτημα, επίσης σημαντικό, που αφορά την αντίληψη για τα μνημεία και την διαχείριση τους. Το θέατρο Εμπρός, βάσει της Υπουργικής Απόφασης του ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/1631/33659/24-7-1989 – ΦΕΚ 560/Β/31-7-1989, έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Υπάγεται επομένως στις αυστηρές προστατευτικές διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας, όσον αφορά σε ενέργειες οι οποίες είναι δυνατόν να επιφέρουν με άμεσο ή έμμεσο τρόπο καταστροφή, βλάβη, ρύπανση ή αλλοίωση της μορφής του (βλ. άρθρο 10 του Ν.3028/2002). Προβλέπεται ακόμα ότι για κάθε εργασία ή επέμβαση σε ακίνητα μνημεία απαιτείται έγκριση που χορηγείται από την αρμόδια για την προστασία του μνημείου Υπηρεσία.
Βάσει ποιών διαδικασιών εκτελέσθηκαν οι βαριές οικοδομικές εργασίες με το τσιμέντωμα και χτίσιμο των ανοιγμάτων του διατηρητέου κτιρίου του Εμπρός, οι οποίες προκαλούν προφανείς αλλοιώσεις στην μορφή του; Ήταν ενήμερη η αρμόδια για την προστασία του μνημείου Υπηρεσία; Αξιολογήθηκαν οι κίνδυνοι από τις παρεμβάσεις και για άλλες πιθανές βλάβες σε αρχιτεκτονικά μέλη του κτιρίου;
Η περιφρόνηση του θεάτρου Εμπρός όχι μόνο ως ζωντανού χώρου δημιουργίας, αλλά και ως διατηρητέου κελύφους δυστυχώς είναι προφανής. Δυστυχώς, επίσης, η συγκεκριμένη πρακτική έχει επαναληφθεί και στην περίπτωση άλλων διατηρητέων κτιρίων σε συνέχεια της εκκένωσής τους, όπως το κτίριο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στην οδό Σουρμελή. Αναμένουμε την απάντηση των εμπλεκόμενων και ως προς το νομικό πλέον σκέλος και επιφυλασσόμαστε για κάθε σχετική ενέργεια, με βάση τη νομοθεσία για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.