Άννα Ιακώβου: Η οθόνη βουλιάζει και στην Ιταλία

Άννα Ιακώβου: Η οθόνη βουλιάζει και στην Ιταλία

Η location scouter/manager στην Ιταλία γράφει για τον προβληματισμό και την έντονη περίσκεψη όσων ασχολούνται με τον κινηματογράφο στη γειτονική χώρα

Στην Ιταλία ο κλάδος του πολιτισµού έχει πάνω κάτω τα ίδια αιτήµατα µε της Ελλάδας. Και εδώ έχουν γίνει εκκλήσεις να ανοίξουν οι κινηµατογράφοι, τα θέατρα και άλλοι χώροι. Το ιταλικό υπουργείο Πολιτισµού και η κυβέρνηση δεν στοχοποιούν τον κλάδο ούτε ρίχνουν το φταίξιµο στον τρόπο λειτουργίας των κινηµατογράφων ή των θεάτρων. Λένε ότι παίρνουν οριζόντια µέτρα και δεν θεωρούν ότι οι χώροι πολιτισµού αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο από µόνοι τους. Η κυβέρνηση προσπαθεί να δείχνει στους εργαζόµενους στον πολιτισµό ότι τους καταλαβαίνει και πως θέλει να τους βοηθήσει χωρίς να τους αγνοεί ή να τους ειρωνεύεται. Πολιτικοί και στελέχη είναι διαθέσιµοι χωρίς να ρωτάνε σε ποιο κόµµα ανήκει αυτός που τους τηλεφωνεί. Η εκτίµηση του κλάδου είναι ότι επειδή η Ιταλία έχει σοβαρή βιοµηχανία πολιτισµού – θεάµατος τελικά δεν θα την αφήσει να καταστραφεί ούτε θα τη θυσιάσει για πολιτικές σκοπιµότητες.

Οι κινηµατογράφοι πρέπει να µείνουν κλειστοί έως τις 24 Νοεµβρίου. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι θα παραταθεί κι άλλο το κλείσιµο και φοβούνται ότι θα χαθεί η σηµαντική για τις αίθουσες και τους διανοµείς χριστουγεννιάτικη περίοδος. Ακόµη και όσο ήταν ανοιχτοί τα πράγµατα ήταν δύσκολα αφού µπορούσαν να δέχονται µόνο µέχρι 200 θεατές σε κάθε αίθουσα, το οποίο για πολλές σηµαίνει το 30% της χωρητικότητας. Οι πωλήσεις εισιτηρίων τον Οκτώβριο ήταν 77% κάτω σε σχέση µε τον Οκτώβριο του 2019 και για τη χρονιά µέχρι τώρα γύρω στο 60% κάτω σε σχέση µε το 2019.

Η µετατροπή των διάφορων φεστιβάλ κινηµατογράφου σε online εκδηλώσεις έχει πλέον καθιερωθεί και συνεχίζεται. Αυτή την περίοδο µεταφέρθηκαν online το 5ο Torino Short Film Market (17-24 Νοεµβρίου), το 61ο Festival dei Popoli στη Φλωρεντία (15-22 Νοεµβρίου), το 26ο MedFilm Festival di Roma (9-15 Νοεµβρίου) και το 21ο Festival del Cinema Europeo di Lecce (31 Οκτωβρίου – 7 Νοεµβρίου).

Το κλείσιµο των κινηµατογράφων απασχολεί τον κλάδο γιατί ναι µεν υπάρχει ενδιαφέρον από το κοινό για streaming προβολές, αλλά έτσι χάνεται η επαφή και όλοι αναρωτιούνται πώς θα είναι τα πράγµατα όταν τελειώσει η επιδηµία. Υπάρχει ανασφάλεια για το αν θα επιβιώσουν οι κινηµατογράφοι, αν θα επιστρέψουν γρήγορα οι θεατές και πόσο χρόνο θα πάρει όλο αυτό. Η πλειονότητα των επαγγελµατιών είναι επίσης κατά των δωρεάν προβολών γιατί κάνουν µεγάλη ζηµιά στην αγορά. Οι δωρεάν προβολές χρηµατοδοτούνται µε επιχορηγήσεις και από χορηγούς. Ο κλάδος έχει την άποψη ότι τα χρήµατα αυτά θα πρέπει να δοθούν για ενίσχυση των επαγγελµατιών, των εταιρειών παραγωγής και διανοµής και των αιθουσών και όχι για δωρεάν θέαµα που καταλήγει να είναι αθέµιτος ανταγωνισµός.

Τα γυρίσµατα επιτρέπονται ακόµη και γίνονται όσο µπορεί η κάθε εταιρεία. Γενικά τηρούνται τα µέτρα και τα πρωτόκολλα. Οι αρνητές της επιδηµίας δεν χωράνε σε αυτό τον κλάδο, τους πετάει έξω γιατί κανένας επαγγελµατίας δεν παίζει µε τη ζωή του, των συνεργατών του και της οικογένειάς του.

Η αίσθηση που υπάρχει γενικά στον κλάδο είναι ότι δεν µπορούµε να περιµένουµε άλλο την Ευρώπη να δώσει χρήµατα, πρέπει να δουλέψουµε όσο και όπως µπορούµε για να είµαστε έτοιµοι όταν τελειώσει η πανδηµία. Με γυρίσµατα, µε δουλειά για την παραγωγή στα γραφεία, ο καθένας ό,τι µπορεί. Το κλίµα είναι βαρύ γιατί υπάρχει ανασφάλεια και για την υγεία και για το µέλλον όλων. Τα χρήµατα τελειώνουν γρήγορα, αλλά τελειώνει και η αντοχή. Και οι πολιτικοί περιµένουν από την Ευρώπη να πάρει πιο γενναίες οικονοµικές αποφάσεις.

Documento Newsletter