Animasyros: Η μεγάλη γιορτή του animation στη Σύρο

Animasyros: Η μεγάλη γιορτή του animation στη Σύρο
Animasyros

Ο πρόεδρος του Animasyros, Βασίλης Καραμητσάνης, μιλά στο Docville και την Αφροδίτη Ερμίδη.

 

To 2008 μια ομάδα ανθρώπων με αγάπη για τα κινούμενα σχέδια έμελλε να δημιουργήσει ένα φεστιβάλ που θα συνέδεε το animation με τη Σύρο: το Animasyros. Για δωδέκατη χρονιά (18 – 22/09) μερικές από τις καλύτερες ταινίες κινουμένων σχεδίων θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον δημιουργών και κοινού από την Ελλάδα και τον κόσμο, σε ένα ευφάνταστο ταξίδι στην τέχνη της εμψύχωσης.

Το ξεκίνημα του Animasyros περιγράφει μιλώντας στην εφημερίδα ο πρόεδρός του Βασίλης Καραμητσάνης. Πολυάσχολος και πολυπράγμων (δικηγόρος, πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Κινουμένων Σχεδίων και πρόεδρος του ΔΣ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, κάτοχος μάλιστα μεταλλίου του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών της Γαλλικής Δημοκρατίας), έκανε το μεγάλο του πάθος πράξη.

«Από μικρός αγαπούσα πολύ το animation. Είμαι 43 χρόνων. Η γενιά μου ήταν ίσως η πρώτη που μέσα από την τηλεόραση ψυχαγωγήθηκε με αμερικανικά και ιαπωνικά κινούμενα σχέδια» μας λέει. Έχοντας ως αφετηρία το οπτικοακουστικό φεστιβάλ Platforma Video που διοργάνωναν με τη Μαρία Ανεστοπούλου από το 2003 στην Αθήνα, αντιλήφθηκαν ότι το animation ήταν αρκετά πρωτοπόρο σε σχέση με τα υπόλοιπα κινηματογραφικά είδη και θέλησαν να κάνουν μια αποκεντρωμένη δράση που να το αφορά. Η Σύρος ήταν ιδανική επιλογή.

Οι δυσκολίες στην Ελλάδα

Τα πράγματα δεν ήταν εύκολα από την αρχή. Το ελληνικό animation φαίνεται να ανθίζει μόνο τα τελευταία χρόνια καθώς υπάρχουν διάφοροι ανασταλτικοί παράγοντες. «Οι δυσκολίες ήταν πολλές, ξεκινώντας από το ότι μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχαν τα οικονομικά κίνητρα για να κάνει κάποιος παραγωγή animation στην Ελλάδα. Αλλά και το ότι δεν υπάρχουν αυτοτελείς σπουδές σε ελληνικό κρατικό πανεπιστήμιο. Έχουν δημιουργηθεί σχετικές έδρες σε σχολές αλλά δεν δίνεται πτυχίο στο κινούμενο σχέδιο. Έτσι τα πρώτα χρόνια του Animasyros είχαν γίνει πολύ δειλά βήματα. Παρόλο που είχαμε αξιόλογους δημιουργούς, το ελληνικό animation δεν είχε αποδοχή στο ευρύ κοινό ούτε είχε βρει τη θέση του στο διεθνές στερέωμα.

Όμως την τελευταία δεκαετία βλέπουμε μια εξέλιξη. Πρέπει να πούμε ότι το καλλιτεχνικό επίπεδο του ελληνικού animation ήταν πάντα πολύ υψηλό. Η καλλιτεχνική έμπνευση είναι εμφανής σε όλους τους Έλληνες δημιουργούς. Αυτό στο οποίο υστερούμε, κυρίως σε σχέση με τις χώρες της βόρειας και της δυτικής Ευρώπης, είναι τα τεχνικά μέσα. Λείπει η υποστήριξη από τις εταιρείες παραγωγής, μολονότι τα τελευταία χρόνια και το κράτος κάνει προσπάθειες στήριξης. Η Ελλάδα πια έχει μπει δυναμικά στον χώρο του animation και στο μέλλον είμαι σίγουρος ότι θα δούμε ταινίες αντάξιες του διεθνούς ανταγωνισμού».

Το είδος δεν είναι καθόλου εύκολο στην παραγωγή του. «Σκεφτείτε ότι απαιτούνται οκτώ διαφορετικές εικόνες ανά δευτερόλεπτο. Γι’ αυτό και καθυστερούν τόσο πολύ να ολοκληρωθούν, είτε χρησιμοποιούνται ψηφιακά είτε αναλογικά μέσα. Είναι χρονοβόρο, ανθρωποβόρο και πολύ δαπανηρό. Στο τέλος όμως δίνει αυτό το εκπληκτικό αποτέλεσμα και προσεγγίζει με τόσο διεισδυτικό τρόπο τον κόσμο του φανταστικού».

Animasyros Βασίλης Καραμητσάνης
Βασίλης Καραμητσάνης

Όλος ο κόσμος του animation

Αισίως φέτος διοργανώνεται το Animasyros 12. Θα προβληθούν περισσότερες από 200 ταινίες (από τη Χιλή και το Περού μέχρι την Ιαπωνία αλλά και την Ελλάδα) που έχουν ήδη βρεθεί στα σημαντικότερα διεθνή φεστιβάλ, διεκδικώντας τα βραβεία των τεσσάρων διαγωνιστικών τμημάτων: Διεθνές, Μεγάλου μήκους, Φοιτητικό και Τηλεοπτικές σειρές – Κατά παραγγελία ταινίες.

Στο διεθνές τμήμα, που αντικατοπτρίζει με τον καλύτερο τρόπο την παγκόσμια animation σκηνή, θα διαγωνιστούν 22 ταινίες. Ανάμεσά τους η ελληνική «Violent equations» του Αντώνη Ντούσια, εμπνευσμένη από το έργο του ζωγράφου και γλύπτη Κωστή Γεωργίου, που κάνει ήδη τον γύρο στα διεθνή φεστιβάλ. Ξεχωρίζουν το πολυβραβευμένο «Selfies» του Claudius Gentinetta, μια καταγραφή χιλιάδων καρέ από στιλιζαρισμένες selfies που συνθέτουν την άβυσσο της σύγχρονης ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς και η νέα ταινία-διαμαρτυρία «Gun shop» του καταξιωμένου animator Patrick Smith που παρουσιάζει 2.328 όπλα υπό τους ήχους της τζαζ, με μπόλικη δόση πολιτιστικής ειρωνείας.

Στην Οικία Κυβέλη στη Σύρο με ξεναγό τη δισέγγονη της θρυλικής ηθοποιού

Στο διαγωνιστικό τμήμα μεγάλου μήκους animation τα βραβεία απονέμει το ίδιο το κοινό. Οι ταινίες που επιλέχτηκαν καταπιάνονται με θέματα όπως το μεταναστευτικό, τα εγκλήματα πολέμου και η παιδική δουλεία. «Είναι μεγάλη επιτυχία για το φεστιβάλ οι δέκα συμμετοχές –σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα–, μιας και είναι λίγες οι ταινίες animation που παράγονται κάθε χρόνο» λέει ο κ. Καραμητσάνης. Το φοιτητικό διαγωνιστικό τμήμα θα δώσει τα καλύτερα δείγματα των ανερχόμενων animators παγκοσμίως.

Τουλάχιστον 50 ξένοι δημιουργοί αναμένονται στο φεστιβάλ, ενώ τιμώμενες χώρες είναι η Σουηδία και το Αζερμπαϊτζάν. Φέτος το Αnimasyros επικεντρώνεται στην αειφόρο ανάπτυξη και περιλαμβάνει το ειδικό αφιέρωμα AnimaGreen. «Ξεκινάμε από τα μικρά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε στη χώρα μας. Για παράδειγμα, εμείς φέτος δεν θα έχουμε πλαστικά μίας χρήσης. Δεν είναι εύκολο πείραμα αλλά θα προσπαθήσουμε να έχουμε όσο το δυνατόν μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα». Σημαντικό επίσης κομμάτι του φεστιβάλ είναι η «Αγορά», που απευθύνεται σε επαγγελματίες της τέχνης της εμψύχωσης. «Οφείλαμε ως φεστιβάλ να προσφέρουμε δράσεις ενίσχυσης του ελληνικού ταλέντου και διασύνδεσης των δημιουργών με τους διανομείς, όπως για παράδειγμα η ΕΡΤ και η Cosmote».

INFΟ

Αναλυτικά το πρόγραμμα στο www.animasyros.gr

*To άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Documento

Documento Newsletter