Το «Αληθινός πόνος» αποτελεί την πετυχημένη προσπάθεια του ηθοποιού Τζέσε Άιζενμπεργκ να περάσει πίσω από την κάμερα.
Αληθινός πόνος (A real pain) (***)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2024 (108)
Σκηνοθεσία: Τζέσε Άιζενμπεργκ Πρωταγωνιστούν: Κίραν Κάλκιν, Τζέσε Άιζενμπεργκ, Τζένιφερ Γκρέι, Γουίλ Σέιπ
Δύο ξαδέλφια, ο εξωστρεφής αλλά και ευαίσθητος Μπέντζι και ο φαινομενικά πιο ώριμος και συγκαταβατικός Ντέιβιντ, ταξιδεύουν από τη Νέα Υόρκη στην Πολωνία με αφορμή το θάνατο της πολυαγαπημένης τους γιαγιάς. Εκεί θα επιχειρήσουν να μάθουν στοιχεία από την ζωή της μακαρίτισσας αλλά και συνάμα να βρουν τις οικογενειακές ρίζες τους.
Η ιδέα του έργου γεννήθηκε στον ηθοποιό Τζέσε Άιζενμπεργκ («The social network») όταν πρωτοδιάβασε μια διαφημιστική αφίσα που ενημέρωνε τους ενδιαφερόμενους για «διακοπές και ξεναγήσεις στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Β Παγκοσμίου Πολέμου». Ο Άιζενμπεργκ έφτιαξε πρώτα ένα θεατρικό έργο (πριν από μια δεκαετία) που πατούσε πάνω στην σκέψη της «αμερικανικής συνήθειας των άνετων διακοπών ακόμη και σε μέρη που συντελέστηκαν μακάβρια εγκλήματα», όπως λέει κι ο ίδιος. Το φιλμ που ακολούθησε διαφοροποιήθηκε αρκετά σε σχέση με το θεατρικό, ανοίγοντας την παλέτα της προβληματικής του και σε άλλα συμβολικά επίπεδα. Ο σαρκασμός και η ειρωνεία είναι στοιχεία υποστηρικτικά σε μια ιστορία που κυρίως αφορά τη μεταφορά της ανοιχτής πληγής του Ολοκαυτώματος από τη μία γενιά στην άλλη. Ο εβραϊσμός παρότι είναι ο πυρήνας του έργου δεν αφήνει τον ηθοποιό-σκηνοθέτη να παρεκκλίνει της αρχικής του προσέγγισης που αφορά στο αποτύπωμα του πόνου αλλά με μια έννοια που υπερβαίνει τα προβλέψιμα διδάγματα ή τις στερεοτυπικές κορώνες.
Η οδύνη της μνήμης και η αναζήτηση της αληθινής ταυτότητας είναι μια βαθιά εσωτερική διεργασία, σύμφωνα με τον Άιζενμπεργκ (υπογράφει και το σενάριο), που έχει νόημα και υπόσταση όταν υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ πράξεων και ιδεών. «Δεν γίνεται να κοιτάμε μόνο το δικό μας πόνο και να τον αποκόπτουμε από τον αληθινό πόνο των υπολοίπων» λέει ο διαλυμένος Μπέντζι μετά από την «περιήγηση» στα μέρη όπου συντελέστηκε το Ολοκαύτωμα. Με αφηγηματική συνέπεια, καλογραμμένους χαρακτήρες αλλά και θαυμάσιες ερμηνείες από τον ίδιο και τον απολαυστικό Κίραν Κάλκιν (Χρυσή Σφαίρα β ρόλου), ο Τζέσε Άιζενμπεργκ φτιάχνει μια πολυεπίπεδη δραμεντί με έντονο ιστορικό αποτύπωμα και αυθεντική συναισθηματική ζεστασιά.
Queer (**)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2024 (132)
Σκηνοθεσία: Λούκα Γκουαντανίνο Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Κρεγκ, Ντρου Στάρκι, Τζέισον Σουάρτσμαν, Ενρίκε Ζάγκα, Λέσλι Μάνβιλ
Tο 1950 ο αλκοολικός και ηρωινομανής συγγραφέας Λι Γουίλιαμς, συναντά στα κακόφημα στέκια της Πόλης του Μεξικού το νεαρό ναύτη Γιουτζίν και τον ερωτεύεται παράφορα.
Το φιλμ «Queer» του Λούκα Γκουαντανίνο βασίζεται σε ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Ουίλιαμ Μπάροουζ, που γράφτηκε εκείνη την εποχή αλλά κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το 1985. Ο Ιταλός σκηνοθέτης επιχειρεί να υπογράψει ένα νέο μελόδραμα τύπου «Να με φωνάζεις με το όνομα σου» αλλά δεν διαθέτει ούτε την ακαταμάχητη ευαισθησία ούτε την διαύγεια εκείνου του έργου. Τολμηρή η μεταμόρφωση του Κρεγκ-Μποντ σε εμμονικό Μπάροουζ αλλά και παντελώς άστοχη η σεκάνς με τις παραισθησιογόνες ουσίες του Αμαζονίου που είναι φτιαγμένη σαν εφετζίδικη φάρσα, με το ναρκισσισμό του σκηνοθέτη να βάζει επιπλέον βάρος στο φιλμ.
Η ληστεία του αιώνα (Den of thieves 2: Pantera) (**)
Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2025 (144)
Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Γκίντεγκαστ Πρωταγωνιστούν: Τζέραρντ Μπάτλερ, Έβιν Αχμάντ, Τζόρνταν Μπρίτζες, Ο ‘ΣιΤζάκσον Τζούνιορ
Ο ειδικός ντετέκτιβ της αστυνομίας του Λος Άντζελες με το ευφάνταστο παρατσούκλι Μπιγκ Νικ φτάνει στη γαλλική Νις για να διαλευκάνει μια περίεργη υπόθεση κλοπής διαμαντιών που σχετίζεται με κάποιον γνώριμο του από το παρελθόν.
Το σίκουελ της πετυχημένης αστυνομικής περιπέτειας του 2018 που είχε αποτελέσει το σκηνοθετικό ντεμπούτο στου σεναριογράφου Κρίστιαν Γκίντεγκαστ βρίσκεται εστιασμένο προς την πετυχημένη συνταγή εκείνου του φιλμ. Σφιχτοδεμένη αφήγηση χωρίς περιττά στιγμιότυπα δράσης και ένας απρόσμενος ρεαλισμός που θυμίζει τα έπη του Μάικλ Μαν («Ένταση», «Miami Vice») χαρακτηρίζουν το φιλμ που διαφοροποιείται σημαντικά από τα φιλμ του σωρού.
Ο Πάντινγκτον στο Περού (Paddington in Peru) (**)
Κωμική περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (104)
Σκηνοθεσία: Ντόγκαλ Γουίλσον Πρωταγωνιστούν: Χιου Μπόνβιλ, Εμιλι Μόρτιμερ, Τζούλι Γουόλτερς, Τζιμ Μπρόουντμπεντ, Ολίβια Κόλμαν, Αντόνιο Μπαντέρας, Μπεν Γουίσο
Ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την υπεύθυνη του θρησκευτικού Οίκου για Συνταξιούχες Αρκούδες που τον ενημερώνει ότι η αγαπημένη του θεία Λούσι είναι άρρωστη. Μαζί με τους Μπράουν ο Πάντινγκτον ταξιδεύει στο Περού αλλά η περιπέτεια τους θα έχει απροσδόκητη εξέλιξη.
H τρίτη περιπέτεια του αθώου αρκούδου με την έμφυτη ευγένεια και τη λατρεία για τα σάντουιτς με μαρμελάδα, ίσως να μην φτάνει σε αξία τα πρώτα δύο φιλμ του Πολ Κινγκ αλλά καταφέρνει να είναι διασκεδαστική. Το αβίαστο χιούμορ μπορεί να μην είναι τόσο χορταστικό ή και ενήλικο (όπως το απολαύσαμε στις δημιουργίες του Κινγκ ο οποίος περιορίζεται τώρα στα χρέη του σεναριογράφου) αλλά διαθέτει τη συναισθηματική ωριμότητα για να περάσει τον τριχωτό ήρωα στο επόμενο πεδίο ενηλικίωσης.
Μην Πετάξεις Τίποτα (Hoard) (**)
Δραματική βρετανικής παραγωγής 2023 (131)
Σκηνοθεσία: Λούνα Κάρμουν Πρωταγωνιστούν: Τζόζεφ Κουίν, Χέλι Σκουίρς, Σόρα Λάιτφουτ Λίον, Ναμπίλ Ελουαχαμπί
Η 10χρονη Μαρία ζει μαζί με την εκκεντρική μητέρα της σε ένα σπίτι-αχούρι όπου τα σκουπίδια που μαζεύουν από τους δρόμους συσσωρεύονται επικίνδυνα, αλλά και μεγάλη αγάπη που ενισχύεται από τα διαρκή παιχνίδια και τις καθημερινές εκπλήξεις.
Ένας σκληρός, βρώμικος ρεαλισμός παντρεύεται με μια λυρική υφή στα φροντισμένα – αλλά και δίχως την ανάλογη δραματουργική βαρύτητα- κάδρα της νεοφερμένης αγγλίδας Λούνα Κάρμουν. Το «Μην πετάξεις τίποτα» αφορά στην καθοριστική σχέση μητέρας- κόρης όμως το σχήμα της πρόωρης ενηλικίωσης που υπογράφει η Κάρμουν στο ντεμπούτο της δεν έχει το συμβολικό δυναμισμό ενός «Aftersun» για παράδειγμα ή την διεισδυτική ματιά που απαιτεί ένα τόσο ζόρικο θέμα.