Χρυσάφι από τη Nova στις ομάδες της Σούπερ Λίγκας 1 για να αποκτήσει το υποβαθμισμένο προϊόν τους
Στη Σούπερ Λίγκα 1 άρχισε να… βρέχει ευρώ σε μια περίοδο που το ελληνικό πρωτάθλημα είναι μια από τα ίδια: η πλειονότητα των ομάδων κάνει μεταγραφές από το κάτω ράφι της ευρωπαϊκής αγοράς, οι Big 4 αλληλοκαρφώνονται σε κάθε ευκαιρία δηλητηριάζοντας το προϊόν, ενώ κυρίαρχο στοιχείο στις δύο πρώτες αγωνιστικές ήταν οι διαμαρτυρίες
σε βάρος των διαιτητών. Ούτε το VAR μπορεί να γιατρέψει τα κακώς κείμενα της διοργάνωσης. Παρ’ όλα αυτά η Nova αποφάσισε να ανοίξει την κάνουλα και να δαπανήσει σχεδόν 50 εκατ. ευρώ για να αποκτήσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα των 14 ομάδων της ΣΛ1.
Οι αγελάδες πάχυναν ξανά
Τον Φεβρουάριο του 2018 στο ελληνικό ποδόσφαιρο είχε σκάσει σαν βόμβα η είδηση ότι η Nova άσκησε το μονομερές δικαίωμά της για τον πρόωρο τερματισμό της σύμβασης κεντρικής διαχείρισης (ΣΚΔ) Σούπερ Λίγκας μεταξύ της εταιρείας και των 15 ΠΑΕ για την αγωνιστική σεζόν 201819. Το συνδρομητικό κανάλι της Κάντζας τάιζε με χρυσά κουτάλια για 20 και πλέον χρόνια τις ΠΑΕ και η αντίστροφη μέτρηση για τη λήξη της συνεργασίας τους σε κεντρικό επίπεδο ξεκίνησε όταν δεν τα βρήκαν στο οικονομικό. Η διαφορά τους μάλιστα ήταν μικρότερη από 1,5 εκατ. ευρώ! Η Nova έδινε 30 εκατ. ευρώ και οι 15 ΠΑΕ (ο ΠΑΟΚ ήταν εκτός) ζητούσαν 31,5 εκατ. Για να μη διαλυθεί το πρωτάθλημα το καλοκαίρι του ’18 η ΕΡΤ έκλεισε συμφωνία με τις επτά τηλεοπτικά άστεγες ομάδες και απέκτησε τα δικαιώματά τους (Παναθηναϊκός, Αρης, Ατρόμητος, Ξάνθη, Παναιτωλικός, Απόλλων, Λαμία).
Πριν από μια διετία λοιπόν όλα έδειχναν πως η περίοδος των παχιών αγελάδων σε ό,τι αφορά τα τηλεοπτικά συμβόλαια των ΠΑΕ είχε περάσει ανεπιστρεπτί. Κάτι που δεν ξένισε κανέναν. Το συνδρομητικό κανάλι πλήρωνε σε χρυσό ένα προϊόν βουτηγμένο στην απαξίωση και τη διαφθορά.
Με το τέλος της περσινής σεζόν η ΕΡΤ είχε ενημερώσει ότι δεν θα ανανεώσει τις συμφωνίες της με τις ομάδες της ΣΛ1, αλλά οι επενδυτές του επαγγελματικού ποδοσφαίρου δεν τα έβαψαν μαύρα. Το πρωτάθλημα δεν θα ξεκινούσε αν δεν υπέγραφαν την προκήρυξή του οι ΠΑΕ Απόλλων, Παναιτωλικός, Λαμία, Βόλος και ΟΦΗ που δεν είχαν τηλεοπτικό συμβόλαιο. Στην ίδια κατάσταση ήταν ο ΠΑΟΚ και ο Παναθηναϊκός, όμως οι δύο ΠΑΕ είχαν τα δικά τους κανάλια, ενώ είχαν ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας με τη νέα διοίκηση της Nova. Τελικά το κανάλι ύστερα από δυόμισι χρόνια ανέβασε το μπάτζετ για τη ΣΛ1 από τα 30 στα 50 εκατ. ευρώ, χωρίς ο συνεταιρισμός να έχει την κεντρική διαχείριση των δικαιωμάτων κι αυτή η λεπτομέρεια είναι ιδιαίτερα σημαντική. Κι αυτό διότι άνοιξε πάρα πολύ η ψαλίδα ανάμεσα στους «μεγάλους» και τους «μικρούς».
Η λίστα
Στην κορυφή της σχετικής λίστας βρίσκεται ο Ολυμπιακός με 11 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν ΠΑΟΚ και Παναθηναϊκός με 7 εκατ. ευρώ και στην τέταρτη θέση κάθισε η ΑΕΚ με 6,5 εκατ. ευρώ. Πέμπτος είναι ο Αρης με 2,4 εκατ. ευρώ και έπονται Ατρόμητος, Αστέρας, Λάρισα με 1,7 εκατ. ευρώ, ΟΦΗ και ΠΑΣ Γιάννινα με 1,5 εκατ. ευρώ, Βόλος, Παναιτωλικός, Απόλλων και Λαμία με 1,3 εκατ. ευρώ. Σε όλα τα συμβόλαια έχουν συμπεριληφθεί μπόνους και τα ποσά θα αυξηθούν για τις περισσότερες ομάδες.
Η ελληνική τηλεόραση άρχισε να μεταδίδει συστηματικά ματς της Α΄ Εθνικής από την περίοδο 1991-92, με την ΕΡΤ να καταβάλλει 1,8 εκατ. ευρώ, ενώ την επόμενη σεζόν Mega – Ant1 πλήρωσαν 3,4 εκατ. ευρώ. Την περίοδο 1993-94 Netmed – ΕΡΤ έδωσαν 5,2 εκατ. ευρώ και το ποσό έφτασε στα 11 εκατ. ευρώ τη σεζόν 1999-2000. Και την επόμενη εκτοξεύτηκε στα 62 εκατ. ευρώ λόγω της «εισβολής» του Alpha Digital. Δέκα χρόνια αργότερα το ποσό έπεσε στα 53 εκατ. ευρώ (Forthnet – Σκάι – ΕΡΤ), ενώ προ τριετίας δόθηκαν λιγότερα από 35 εκατ. ευρώ.