Αναπτυξιακά κολπάκια €200 εκατ.

Αναπτυξιακά κολπάκια €200 εκατ.

Για την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ ΑΕ) Αθηνά Χατζηπέτρου είναι ένα ακόμη υπό κυοφορία σκάνδαλο που φορτώνεται στην καμπούρα της, μαζί με τόσα άλλα που έχει αποκαλύψει το Documento. Πρόκειται για παράνομα δώρα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στις τράπεζες! Από την άλλη, για τη «Μαξίμου ΑΕ» είναι μια θαυμάσια συνεργάτιδα, καθότι τυγχάνει στενή φίλη της οικογένειας Μητσοτάκη και ιδιαίτερα της συζύγου του πρωθυπουργού Μαρέβας Γκραμπόφσκι.

Για τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη, που οφείλει να εποπτεύει τη δράση της εκλεκτής του Μαξίμου, είναι μια «άριστη» επιλογή που φροντίζει να κάνει παράνομες προσλήψεις, όπως αυτή της ποινικά διωκόμενης και υπό διερεύνηση Αικατερίνης Πολύζου (σκάνδαλο ΚΕΕΛΠΝΟ) και του αποφοίτου λυκείου Κ. Κατσακιώρη για θέση διευθυντή (η θέση απαιτεί πανεπιστημιακά προσόντα). Είναι όμως και μια γενικώς και αορίστως «άριστη» επιλογή για την οποία καταγγέλλονται πολλά, από εργασιακό bullying μέχρι αγορά πολυτελών αυτοκινήτων με δημόσιο χρήμα κατά ρητή παραβίαση νόμων και αποφάσεων και σκανδαλώδη απευθείας ανάθεση έργου εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ με την κατάτμηση και την παραχώρησή του σε εταιρείες με φιλικά προς την εξουσία πρόσωπα. Το ζήτημα όμως είναι ότι αυτές οι καραμπινάτες παρανομίες κατά παράβαση της νομοθεσίας εγγράφονται στο δημόσιο χρέος.

Δάνεια του πρώην ΤΕΜΠΜΕ

Το σκάνδαλο που αποκαλύπτουμε αυτήν τη φορά ονομάζεται επιδότηση επιτοκίων στα δάνεια του πρώην ΤΕΜΠΜΕ. Ούτε λίγο ούτε πολύ έχουν δοθεί (αχρεωστήτως καταβληθέντα) περί τα 200 εκατ. ευρώ στις τράπεζες και η Αθ. Χατζηπέτρου κωλύει τις διαδικασίες ώστε να επιστραφούν! Για να καταλάβουμε τι έχει συμβεί θα πρέπει να ανατρέξουμε στο 2008, όταν και άρχισαν να χορηγούνται μέσω τραπεζών δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Με τη σχετική κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2679/31-12-2008) το ελληνικό δημόσιο χορηγούσε δάνεια μέσω τραπεζών ως κεφάλαιο κίνησης στις μικρές και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και επιπρόσθετα επιδοτούσε το επιτόκιο. Οι τράπεζες δηλαδή εισέπρατταν ολόκληρο το ποσό των τόκων από το ελληνικό δημόσιο. Η επιδότηση του επιτοκίου ήταν ίση με το ποσό των τόκων του δανείου που αναλογούν στο εκάστοτε EURIBOR εξαμήνου + 210 μονάδες βάσης (2,10%) + 0,60% εισφορά ν. 128/75, καθ’ όλη τη διάρκεια του εγγυημένου και επιδοτούμενου δανείου.

Σημειώνεται ότι τα ποσά επιδοτούμενων τόκων καταβάλλονταν στις τράπεζες ανά ημερολογιακό εξάμηνο από την ημερομηνία εκταμίευσης του δανείου. Οταν αυτά τα δάνεια καταγγέλθηκαν και βρέθηκε ότι οι τράπεζες δεν τηρούσαν τις συμβατικές δεσμεύσεις, το ΔΣ του τότε ΤΕΜΠΜΕ (ΔΣ 2616/12/2011) αποφάσισε την αποστολή επιστολής προς τις τράπεζες για αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και σε περίπτωση μη ανταπόκρισης των τραπεζών εξώδικη πρόσκληση και αγωγή αποζημίωσης κατά των τραπεζών.

Έκτοτε το θέμα… σέρνεται στους διαδρόμους του πρώην ΤΕΜΠΜΕ (νυν Αναπτυξιακή Τράπεζα), ενώ το 2018 ζητήθηκε από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης να στείλει σχετικό ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο Κράτους (ΝΣΚ), με το υπουργείο να απαντά ότι πρόκειται για θέμα της Αναπτυξιακής Τράπεζας που οφείλει να το χειριστεί εσωτερικά. Αυτό πάντως που είναι σαφές είναι ότι σε περίπτωση υπαναχώρησης από την εγγύηση δανείων στις τράπεζες υπέρ των επιχειρήσεων, επιστρέφονται από τις τράπεζες στην ΕΑΤ ΑΕ ως αχρεωστήτως καταβληθείσες τόσο η δοθείσα εγγύηση δανείου (700 εκατ. ευρώ περίπου) όσο και η αχρεωστήτως καταβληθείσα επιδότηση επιτοκίου (200 εκατ. ευρώ περίπου). Σημειώνεται ότι εισηγητής ειδικά για μη εξέταση από την ΕΑΤ ΑΕ όλων των οριζόμενων νόμιμων δικαιολογητικών που υποχρεούνται να προσκομίζουν οι τράπεζες προκειμένου να αιτηθούν την πληρωμή κατάπτωσης εγγυήσεων, κυρίως τη μη προσκόμιση εντύπου Ε7, ήταν ένα πρόσωπο που σήμερα τυγχάνει της απολύτου εμπιστοσύνης της κ. Χατζηπέτρου. Οι «ευαγείς» αυτές υπηρεσίες του συγκεκριμένου προσώπου που παρακάμπτουν τη νομοθεσία και χρεώνουν τον λογαριασμό στο δημόσιο χρέος έχουν ήδη αποζημιωθεί, καθότι η κ. Χατζηπέτρου έχει προσλάβει και τη σύζυγό του!

Ο ρόλος Χατζηπέτρου

Η πέραν του θεσμικού πλαισίου δράση της Αθ. Χατζηπέτρου «άγγιξε» και το συγκεκριμένο ζήτημα! Συγκεκριμένα, προσπάθησε και πέτυχε να τροποποιήσει την απόφαση ΔΣ 26 που λήφθηκε στις 16/12/11, διότι όπως φαίνεται δεν θέλησε να ενοχλήσει τις τράπεζες με εξώδικα, αγωγές κ.λπ.

Την 01/04/21 λήφθηκε η απόφαση ΔΣ 224 περί συμψηφισμού αχρεωστήτως ποσών στις τράπεζες με σχετικές υποχρεώσεις από καταπτώσεις εγγυήσεων. Πρόκειται κατ’ ουσία για παράνομη απόφαση περί μη υπαναχώρησης από την εγγύηση, σε περίπτωση μη προσκόμισης από τις τράπεζες όλων των νόμιμων δικαιολογητικών, συμπεριλαμβανομένου και του εντύπου Ε7 περί ελέγχου διατήρησης των θέσεων εργασίας. Αυτή η απόφαση ωστόσο δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα!

Για να καταλάβουμε το μέγεθος της σκαστής παρανομίας θα πρέπει να πούμε το εξής: το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε έκτακτο διαχειριστικό έλεγχο που διενήργησε στην ΕΑΤ ΑΕ (ελεγχόμενη περίοδος 07/20 – 06/21) κατέγραψε ότι ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών. Το χειρότερο όλων είναι ότι ο έλεγχος στα τελικά συμπεράσματά του αναφέρεται σε δυσκαμψία και απροθυμία της διοίκησης.

Εδώ βέβαια τίθεται ένα ερώτημα: Ποια είναι η άποψη της επιτροπής ελέγχου της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας για όλα αυτά;

Documento Newsletter