Αλλαγές επέρχονται στο νομοσχέδιο για την ψήφο των αποδήμων.
Σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να ανταποκριθεί σε αιτήματα της αντιπολίτευσης, και κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ, η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών προωθεί νομοτεχνικές βελτιώσεις επί του νομοσχεδίου για την διευκόλυνση της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των εκτός επικρατείας εκλογέων, ώστε να καταστεί δυνατή η υπερψήφισή του με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση. Στην καρδιά των τροποποιήσεων βρίσκεται η περαιτέρω εξασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και η ενίσχυση της κατοχύρωσης του εκλέγεσθαι των Ελλήνων του εξωτερικού.
Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις αποτυπώνουν ουσιαστικά δυο εκ των πέντε ζητημάτων που είχαν τεθεί από την αξιωματική αντιπολίτευση, μετά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου για τους αποδήμους, ως αναγκαία εχέγγυα, για να θωρακισθεί η εφαρμογή της συνταγματικής πρόβλεψης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις διαφωνίες του, έχει διαβεβαιώσει ότι θα λειτουργήσει με εποικοδομητική διάθεση, και προέβαλε, αν μη τι άλλο, την ανάγκη να αρθούν σημεία με νομικές …κακοτεχνίες στις διατάξεις του νομοσχεδίου.
Ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος προσθέτει δυο διατάξεις. Η μια προβλέπει ότι Ειδική Διακομματική Επιτροπή θα έχει την ευθύνη επί της αποδοχής ή όχι των αιτήσεων εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους και η άλλη ορίζει ότι το 1/5 των υποψηφίων προέρχεται από εγγεγραμμένους των ειδικών εκλογικών καταλόγων εξωτερικού, εφόσον υπάρχουν, εκ των οποίων τουλάχιστον ένας τοποθετείται υποχρεωτικά στις 3 πρώτες θέσεις.
Ειδικότερα, οι νομοτεχνικές βελτιώσεις που προωθούνται είναι οι εξής:
« 1. Μετά την παράγραφο 5 του άρθρου 2 προστίθεται νέα παράγραφος 6, ως εξής : «Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συγκροτείται Ειδική Διακομματική Επιτροπή, στην οποία μετέχει ο παραπάνω Υπουργός ή ο οριζόμενος από αυτόν ως Πρόεδρος και ένας εκπρόσωπος κάθε κόμματος ή συνασπισμού που εκπροσωπείται στη Βουλή ή εκπροσωπείτο στη Βουλή που διαλύθηκε και ένας εκπρόσωπος της ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη. Έργο της Επιτροπής είναι η εξέταση ενστάσεων επί απορριπτικών αποφάσεων εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του παρόντος, για τις οποίες δεν ακολουθήθηκε η διαδικασία της παραγράφου 5, ο έλεγχος συγκεκριμένων αιτήσεων κατόπιν αιτήματος μέλους ή μελών της Επιτροπής, καθώς και ο δειγματοληπτικός έλεγχος των αιτήσεων που έγιναν αποδεκτές κατά την παράγραφο 3. Αν ένα ή περισσότερα κόμματα ή συνδυασμοί κομμάτων δεν υποδείξουν εκπρόσωπο εντός δύο (2) ημερών από τη λήψη του ερωτήματος, η Επιτροπή συγκροτείται νομίμως χωρίς τη συμμετοχή τους.». Οι επόμενες παράγραφοι του ίδιου άρθρου αναριθμούνται αναλόγως.
2. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 34Α του π.δ. 26/2012, όπως τροποποιείται με το άρθρο 32, προστίθεται εδάφιο ως εξής : “Το ένα πέμπτο (1/5) των υποψηφίων προέρχεται από εγγεγραμένους των ειδικών εκλογικών καταλόγων εξωτερικού, εφόσον υπάρχουν, εκ των οποίων τουλάχιστον ένας τοποθετείται υποχρεωτικά στις τρεις (3) πρώτες θέσεις.”».
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και ο τομεάρχης Εσωτερικών του (συνταγματολόγος Γιώργος Κατρούγκαλος) κινούνται για να ενταχθούν στο σχέδιο νόμου τα εξής σημεία:
– Η διακομματική επιτροπή να έχει την ευθύνη επί της αποδοχής ή όχι των αιτήσεων εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού και τη γενική ευθύνη επί της διαδικασίας
– Να ανανεώνονται οι εκλογικοί κατάλογοι εξωτερικού ανά έτος και όχι ανά δεκαετία
– Να καταργηθεί η πρόβλεψη ότι με ΚΥΑ θα ρυθμίζονται τα της εφαρμογής του νόμου
– Η επιτροπή αποδήμων να έχει καθοριστικό ρόλο (πλειοψηφία 2/3) στα ζητήματα των εκλογικών καταλόγων (εγγραφής, μεταβολής, διαγραφής)
– Να διασφαλιστεί η υποχρεωτικότητα στην εκλογή υποψηφίων από τον απόδημο ελληνισμό με ψηφοδελτίου επικρατείας (ξεχωριστό πεδίο στο ψηφοδέλτιο επικρατείας για υποψηφίους αποδήμων)