Ακρόπολη: Προθεσμία 73 ημερών για Μπακογιάννη

Ακρόπολη: Προθεσμία 73 ημερών για Μπακογιάννη

Ενώπιος ενωπίω με τις ευθύνες του ο δήμαρχος Αθηναίων σχετικά με την υλοποίηση της απόφασης του ΣτΕ για την κατεδάφιση των δύο τελευταίων ορόφων και του δώματος του ξενοδοχείου που κρύβει τον ιερό βράχο

Στις 18 Νοεμβρίου εκδόθηκε η απόφαση συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας (αρ.11/22), που δίνει στον Δήμο Αθηναίων προθεσμία τριών μηνών για την κατεδάφιση των δύο τελευταίων ορόφων και του δώματος του ξενοδοχείου της εταιρείας COCO-MAT στου Μακρυγιάννη (Φαλήρου 5). Προηγήθηκε πριν από δυόμισι χρόνια (!), έπειτα από προσφυγή κατοίκων όμορων κτιρίων με διακύβευμα την αλλοίωση του τοπίου και την εμπόδιση της θέας προς τον ιερό βράχο, απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ακυρωτέα την οικοδομική άδεια του κτιρίου. Την πρωτοβουλία των ντόπιων είχε υποστηρίξει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.

Ιστορία μου… αμαρτία μου είναι το εν λόγω ξενοδοχείο του μίστερ COCΟ-MAT Πολ Ευμορφίδη, ο οποίος πριν από λίγο καιρό έκανε μια alternative εμφάνιση στο Προεδρικό Μέγαρο φορώντας σανδάλια και κοντομάνικο πουκάμισο σε δεξίωση του βασιλικού ζεύγους της Ολλανδίας. Στο μεταξύ, το 2007 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Κομοτηνής, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, είχε εκδικάσει υπόθεση της COCO-MAT και είχε επιβάλει 21 χρόνια κάθειρξη στον Μιχάλη Ευμορφίδη (αδερφό του Πολ) για απάτη και ηθική αυτουργία σε απάτη με ζημιά του ελληνικού δημοσίου άνω των 50 εκατ. δραχμών.

Παρέκαμψαν ΚΑΣ και υπουργείο

Η οικοδομική άδεια του 2017 για το ξενοδοχείο και η αναθεώρησή της το 2019 είχαν κριθεί παράνομες το 2019 από το ΣτΕ, καθώς δεν είχαν τηρηθεί οι διαδικασίες που προβλέπει ο αρχαιολογικός νόμος – η έγκριση του ΥΠΠΟΑ να δοθεί ύστερα από γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η έγκριση, αντίθετα, είχε δοθεί από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών όταν προϊσταμένη ήταν η κ. Μπάνου, με ενέργειες που παρέκαμψαν το ΚΑΣ και την τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ (για το ζήτημα αυτό έχουν υπάρξει παραπομπές στο Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΥΠΠΟΑ), όπως πιστοποιήθηκε από το ΣτΕ. Μετά την απόφαση όμως του ΣτΕ και ενώ το κτίριο είχε ήδη ανεγερθεί με ύψος 33 μέτρων σύμφωνα με τον νέο οικοδομικό κανονισμό του 2012, το υπουργείο Πολιτισμού τον Ιούλιο του 2020, ύστερα από γνωμοδότηση του ΚΑΣ, επέβαλε την κατάργηση των δύο τελευταίων ορόφων.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που στην εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ είχε πάρει το μέρος των κατοίκων και των φορέων, δικαιώθηκε από τις αποφάσεις του ανώτατου δικαστηρίου, το οποίο τότε εξέδωσε μία ακόμη απόφαση ανάκλησης της έγκρισης για το οικόπεδο Μισαραλιώτου – Τσ. Καρατάση που είχε δοθεί από το ΚΑΣ με ελλιπή και ανακριβή στοιχεία. Για την υπόθεση του οικοπέδου Μισαραλιώτου – Τσ. Καρατάση νομικός εκπρόσωπος ήταν ο κ. Γεραπετρίτης. Το εν λόγω οικόπεδο δεν οικοδομήθηκε ποτέ κι αυτό είναι μια μεγάλη νίκη κατοίκων και φορέων. Βέβαια, το υπουργείο Ανάπτυξης το Πάσχα του 2020 ενέταξε στον Αναπτυξιακό Νόμο το συγκεκριμένο οικόπεδο (ΦΕΚ 923/Β/18-3-2020) ως στρατηγική επένδυση, ενώ δεν είχε άδεια και όρους δόμησης, δηλαδή οι φορολογούμενοι θα επιβαρύνονταν με το ποσό ενίσχυσης 3.370.000 ευρώ. Στο μεταξύ το οικόπεδο άλλαξε ιδιοκτήτη και μία ανασκαφή βρίσκεται σε εξέλιξη.

Η κυβέρνηση της ΝΔ μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ άρχισε να πανηγυρίζει πάνω σε ένα ακόμη δανεικό success story. Αντί όμως να συνεχίσει από εκεί που το άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ και να ολοκληρώσει ένα στέρεο και συνολικό προστατευτικό πλαίσιο για την περιοχή, συνέχισε με αποσπασματικές κινήσεις, εκδίδοντας προεδρικό διάταγμα μόνο για το ύψος (21 μέτρα). Εκκρεμούν μειωμένοι συντελεστές δόμησης,

αλλαγή των χρήσεων γης σε γενική κατοικία και περιορισμός της δυναμικότητας των νέων ξενοδοχείων, που κοντεύουν να «καταπιούν» την ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης. Ακόμη δίνονται άδειες με υπερβάλλοντες συντελεστές δόμησης σε μια περιοχή που είναι ήδη επιβαρυμένη από την τουριστικοποίηση και τα θηριώδη κτίρια που δεν αρμόζουν στο σπάνιας αρχαιολογικής και οικιστικής αξίας αστικό περιβάλλον.

Οταν εκδόθηκε το προεδρικό διάταγμα που καθόριζε τα ύψη στα 21 μέτρα πανηγύριζαν ότι στάθηκε στο… ύψος της η Ακρόπολη ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη –η ίδια που τσιμέντωσε την Ακρόπολη– διατυμπανίζοντας ότι βάζουν πλαίσιο προστασίας για την περιοχή της Ακρόπολης. Το ΥΠΕΝ (αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού) όμως μέχρι την 1η Δεκεμβρίου, σύμφωνα με πληροφορίες μας, δεν είχε στείλει εγκυκλίους στις πολεοδομίες, με αποτέλεσμα οικοδομικές άδειες να εκδίδονται κανονικά ενώ μπορεί να μην είναι νόμιμες. Κι εδώ έχουμε το εξής γαϊτανάκι: οι κατασκευαστές ζητούν άδειες, οι πολεοδομίες εγκρίνουν άδειες που μπορεί να μην είναι νόμιμες, οι πολίτες που νιώθουν ότι θίγονται θα προσφεύγουν στο ΣτΕ και πιθανότατα θα δικαιώνονται.

Μια σημαντική λεπτομέρεια είναι το γεγονός ότι προτού εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα (21 μ. ύψος) η κ. Μενδώνη είχε ήδη επισπεύσει την εξέταση από το ΚΑΣ του ύψους της Φαλήρου 5, που κατέληξε στην κατάργηση δύο ορόφων και του δώματος. Αυτό σημαίνει σύμφωνα με πληροφορίες ότι επιτρέπεται ύψος 24 μέτρα –κι όχι 21 όπως όρισε το προεδρικό διάταγμα– επειδή οι διπλανές, ήδη χτισμένες πολυκατοικίες έχουν ύψος 24 μέτρα.

Ιδού η Ρόδος, ιδού και… το γκρέμισμα

Εν τω μεταξύ ο Δήμος Αθηναίων ποτέ δεν υλοποίησε την απόφαση του ΣτΕ, δηλαδή δεν προχώρησε σε ανάκληση ή τροποποίηση της οικοδομικής άδειας του κτιρίου ούτε κήρυξε αυθαίρετους ή κατεδαφιστέους τους δύο τελευταίους ορόφους και το δώμα του ξενοδοχείου (Φαλήρου 5). Ο δήμος προχώρησε μόνο στην ανάκληση της αναθεώρησης άδειας δόμησης του 2019, που όμως δεν συνιστά συμμόρφωση προς το ΣτΕ. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου η παράταξη Ανοιχτή Πόλη έκανε σχετική παρέμβαση ζητώντας ενημέρωση για τον τρόπο με τον οποίο θα ανταποκριθεί στην πρόσφατη απόφαση συμμόρφωσης του ΣτΕ. Ο δήμαρχος Αθηναίων Κ. Μπακογιάννης, όπως έχει καταγραφει στα πρακτικά, είπε: «Θέλω να διαβεβαιώσω το σώμα ότι η υπηρεσία μας, η διεύθυνση δόμησης, θα συμμορφωθεί 100%, στο ακέραιο, με την απόφαση του ΣτΕ. Θα προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες».

Η προθεσμία συμμόρφωσης είναι πολύ συγκεκριμένη: Τρεις μήνες. Στις 14 Φεβρουαρίου 2023 το ΣτΕ θα συζητήσει εκ νέου το θέμα. Και η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Τικ τοκ, τικ τοκ.

Documento Newsletter