Στην τελική ευθεία η ανάθεση διαχείρισης του πολιτιστικού… φιλέτου της Ακρόπολης σε ιδιωτική εταιρεία
Ποιος µπορεί να ξεχάσει τις εικόνες ντροπής του συνωστισµού στο µνηµείο της Ακρόπολης το καλοκαίρι µε την άφιξη χιλιάδων τουριστών την ίδια ώρα, ακόµη και 20.000 σε µία ηµέρα, αλλά και τις απίστευτες ουρές στα εκδοτήρια, µε τους τουρίστες να υποµένουν πάνω από δύο ώρες µέσα στον καύσωνα για να περάσουν την πύλη; Ηταν αποτέλεσµα έλλειψης στρατηγικής για τη διαχείριση των τουριστών; Ηταν ένα βολικό επικοινωνιακό τέχνασµα που έδινε την εικόνα της απόλυτης τουριστικής επιτυχίας και από την άλλη έχτιζε ένα βολικό αφήγηµα αδυναµίας διαχείρισης του µνηµείου από το προσωπικό φύλαξής του; Αφέθηκε στην τύχη του το κορυφαίο µνηµείο για να εµφανιστούν ιδιώτες να σώσουν την «τιµή» της χώρας και του Ιερού Βράχου; Η πολιτική ηγεσία επιχείρησε να δείξει ως αποδιοποµπιαίο τράγο της τραγικής κατάστασης τους αρχαιοφύλακες και την έλλειψη φυλακτικού προσωπικού µε την απόφασή της να παραχωρήσει την έκδοση και τον έλεγχο των εισιτηρίων σε ιδιωτική εταιρεία µε διαγωνισµό του Ο∆ΑΠ που έκλεισε την Τετάρτη.
Δείτε επίσης – Κασσελάκης από την Ακρόπολη: «Παλεύουμε για δημόσια μνημεία και για την αξιοπρέπεια των εργαζόμενων» (Photos)
Η κατάθεση προσφορών στον διαγωνισµό έγινε για την «παροχή υπηρεσιών λειτουργίας του συστήµατος έκδοσης και ακύρωσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, υποδοχής και εξυπηρέτησης επισκεπτών στις πύλες εισόδου του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης». Η υπηρεσία αυτή είχε ενσωµατωθεί στο καθηκοντολόγιο των αρχαιοφυλάκων το 2017. Από τότε το φυλακτικό προσωπικό, µόνιµο και έκτακτο, που υπηρετεί σε αρχαιολογικούς χώρους και µουσεία αρµοδιότητας του υπουργείου Πολιτισµού είναι επιφορτισµένο µε αυτή την εργασία. Αντί η υπουργός Πολιτισµού να ενισχύσει µε προσλήψεις τους αρχαιοφύλακες, όπως ζητάει εδώ και χρόνια η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), βρίσκει λύση στην ανάθεση του πολιτιστικού… φιλέτου που είναι η Ακρόπολη σε ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης. Η ΠΕΥΦΑ, πάντως, την περασµένη ∆ευτέρα κατέθεσε προσφυγή εναντίον του διαγωνισµού του Ο∆ΑΠ.
Τη «λύση» σε όλα τα παραπάνω προβλήµατα θα δώσει για µία ακόµη φορά το αόρατο χέρι της αγοράς µε την είσοδο ιδιωτικής εταιρείας στην Ακρόπολη. Πρόκειται για µια συνειδητή πολιτική απόφαση της κυβέρνησης και του υπουργείου Πολιτισµού που δεν έχει καν το άλλοθι της οικονοµίας πόρων. ∆ύο εκατοµµύρια ευρώ έχει κοστολογηθεί το έργο παροχής υπηρεσιών από ιδιώτη για 16 συγκεκριµένα πόστα στην Ακρόπολη. Το κόστος του δηµοσίου για ανθρώπινο δυναµικό θα ήταν µόλις 450.000 ευρώ. Αλήθεια, εάν διαχειρίζεται την υπηρεσία ελέγχου και έκδοσης των εισιτηρίων ιδιωτική εταιρεία, ποιος ακριβώς θα την ελέγχει; Και µε ποιον τρόπο; Πώς θα εξασφαλίσει το ΥΠΠΟ ότι δεν θα γιγαντωθεί ένα κύκλωµα παράτυπων και υπερκοστολογηµένων εισιτηρίων όπου ιδιώτες, πρακτορεία, επιτήδειοι θα πλουτίζουν εις βάρος του δηµοσίου;
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήµ γνωρίζουν πολύ καλά ότι η ανάθεση της έκδοσης και ακύρωσης των εισιτηρίων στις πύλες εισόδου σε ιδιωτική εταιρεία είναι το πρώτο βήµα. Θα ακολουθήσει το επόµενο, που δεν είναι άλλο από την ανάθεση της φύλαξης του µνηµείου και επέκτασής του και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους και µνηµεία σε ιδιώτες. ∆εν έχουµε και λίγα ως χώρα. Και είναι πολλά τα λεφτά…
Η απάντηση του ΟΔΑΠ δεν δίνει απαντήσεις
To Documento απευθύνθηκε στην πρόεδρο του ΔΣ του Oργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου και έθεσε τα εξής ερωτήματα:
01 Δεδομένου ότι υπάρχουν πολλές αναφορές από τους αρχαιοφύλακες, επομένως είναι σε γνώση σας η κατάσταση, λάβατε μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου; Αν ναι, ποια ακριβώς;
02 Στείλατε την υπόθεση στον εισαγγελέα αλλά και στην ΑΑΔΕ; Αν ναι, πότε και πόσες αναφορές αρχαιοφυλάκων στείλατε και πόσα παράτυπα εισιτήρια αφορούν;
03 Δεδομένου ότι στις αναφορές είναι καταγεγραμμένα τα ονόματα των εμπλεκόμενων πρακτορείων, προχωρήσατε σε σύσταση;
Η απάντηση που λάβαμε από την κ. Βαλάκου είναι η εξής:
«Ενα από τα πολλαπλά οφέλη λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι ότι εντοπίζεται σε άμεσο χρόνο κάθε απόπειρα εισόδου σε Αρχαιολογικό Χώρο ή Μουσείο με εισιτήριο, το οποίο έχει υποστεί οποιαδήποτε αλλοίωση στο σώμα του. Οι σχετικές απόπειρες εισόδου με παραποιημένα εισιτήρια στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης κατά την παρελθούσα τουριστική περίοδο απετράπησαν, καθώς εντοπίστηκαν από το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εισόδου.
Συναφώς ο ΟΔΑΠ έχει προβεί σε σειρά Ανακοινώσεων Αξιόποινων Πράξεων προς τον Αρμόδιο Εισαγγελέα, κατόπιν αναφορών για παραποιημένα εισιτήρια, που έχουν τεθεί υπόψη του από την αρμόδια ΕΦΑ Πόλεως Αθηνών. Τα όποια στοιχεία έχουν συλλεγεί αποτελούν αντικείμενο της ανακριτικής διαδικασίας των αρμοδίων οργάνων και προφανώς δεν είναι δυνατόν να γνωστοποιηθούν στο παρόν στάδιο.
Τέλος, έχουν σχεδιαστεί και οδεύουν προς ολοκλήρωση σειρά νέων ρυθμιστικών και διοικητικών μέτρων για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων εξαπάτησης του κοινού, τα οποία θα ανακοινωθούν από το ΥΠΠΟ και τον ΟΔΑΠ».
Η απάντηση του Documento
Επιβεβαιώνεται πλήρως το ρεπορτάζ. Ωστόσο οι απαντήσεις είναι γενικές και αόριστες. Χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία, καθώς είναι μείζονος σημασίας η απάντηση στο ερώτημα σε ποιον εισαγγελέα και ποιες ακριβώς αναφορές έχουν παραπεμφθεί. Δειγματοληπτικές ή το σύνολο των αναφορών των αρχαιοφυλάκων που πιστοποιεί ότι το φαινόμενο ήταν εκτεταμένο; Ακόμη, γιατί το λαλίστατο σε άλλες περιπτώσεις υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει προβεί σε καμία ενημέρωση για ένα σοβαρό ζήτημα δημόσιου συμφέροντος στο κορυφαίο μνημείο της χώρας;
Παράλληλα, η απάντηση εκθέτει την υπουργό Πολιτισμού, η οποία παρά τις καταγγελίες –που επιβεβαιώνονται– με προσωπική της παρουσία άσκησε πιέσεις για να χαλαρώσουν οι έλεγχοι πέρσι το καλοκαίρι, ώστε να αυξηθεί η ροή εισόδου στην Ακρόπολη και να μειωθούν οι ουρές στην είσοδο. Υπό την πίεση του συνωστισμού, με 5.000 επισκέπτες ταυτόχρονα μέσα σε μία ώρα, και με την οδηγία από την πολιτική ηγεσία να χαλαρώσει ο έλεγχος ήταν ανθρωπίνως αδύνατο να ασκηθεί σωστός και πλήρης έλεγχος. Κανείς δεν μπορεί να πει αν και πόσα παραποιημένα εισιτήρια ξέφυγαν από τον έλεγχο και οι κάτοχοί τους εισήλθαν στο μνημείο.
Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι τον εντοπισμό των παραποιημένων εισιτηρίων έκαναν οι αρχαιοφύλακες, δηλαδή οι δημόσιοι υπάλληλοι που λειτουργούσαν το ηλεκτρονικό σύστημα και είναι αυτοί που με τις επίσημες αναφορές τους ενημέρωσαν αρμοδίως την ΕΦΑ Πόλεως Αθηνών. Αν οι δημόσιοι υπάλληλοι αντικατασταθούν από υπαλλήλους της ιδιωτικής εταιρείας που θα προκύψει από τον διαγωνισμό του ΟΔΑΠ, με ποιον τρόπο εξασφαλίζεται ότι θα εντοπιστεί ένα τέτοιο κύκλωμα fake εισιτηρίων που λειτουργεί εις βάρος του δημόσιου ταμείου αλλά και των τουριστών;
Δηλαδή το ερώτημα που είχε θέσει σε συνέντευξή της η υπουργός Πολιτισμού «γιατί οι φύλακες θέλουν να λειτουργούν τα ταμεία των μνημείων και των μουσείων;» όταν ξεκίνησαν οι αντιδράσεις για την ανάθεση της υπηρεσίας σε ιδιώτες αντιστρέφεται. Γιατί μετά τις καταγγελίες για παραποιημένα εισιτήρια από τουριστικά γραφεία η υπουργός αποφάσισε να αφαιρέσει τη λειτουργία των ταμείων από τους δημόσιους υπαλλήλους του υπουργείου και να την αναθέσει σε ιδιώτες;
Διαβάστε επίσης: Ακρόπολη: Φάμπρικα με παράτυπα εισιτήρια… ΥΠΠΟ το βλέμμα της Μενδώνη