Ακρίβεια και 1+1: Κυβερνητικές αλχημείες για να διατηρήσουν τα κέρδη οι επιχειρήσεις

Ακρίβεια και 1+1: Κυβερνητικές αλχημείες για να διατηρήσουν τα κέρδη οι επιχειρήσεις

Συνέβη και αυτό. Μας είπαν πως στοκάρουμε σαμπουάν, απορρυπαντικά ή κρασιά και δεν μας κάνει καλό. Αυτή ήταν η κυβερνητική λογική του Κώστα Σκρέκα, υπουργού Ανάπτυξης όταν μίλησε για την κατάργηση της προσφοράς 1+1 στα σούπερ μάρκετ.

Δηλαδή μια οικογένεια 2 ή 4ων ατόμων που χρειάζεται 14 δόσεις ή 28 δόσεις σαμπουάν τη βδομάδα (σχηματικά μιλάμε) θα προλάβει να στοκάρει δύο προϊόντα;

Το ίδιο ισχύει για το ένα ή τα δύο κρασιά ή για τα απορρυπαντικά πλυντηρίου που ξετινάζουν κυριολεκτικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Αυτές είναι ανελαστικές αγορές.

Διαβάστε επίσης: Σκρέκας: Γελάνε και τα σαμπουάν…

Αύξηση 10% στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ στο 9μηνο του ‘23

Και όλα αυτά όταν κατά το πρώτο 9μηνο του έτους με τον (σχεδόν) ίδιο όγκο πωλήσεων τα σούπερ μάρκετ έβαλαν στα ταμεία τους επιπλέον 609 εκατομμύρια ευρώ.

Όλα αυτά βγήκαν από τις τσέπες των νοικοκυριών που ταυτόχρονα στέναζαν υπό την πίεση της ακρίβειας: της τιμής του ρεύματος, της βενζίνης, των επιτοκίων, των ενοικίων.

Μείωση τιμών 5% σε 700 προϊόντα

Μέσα σε όλα αυτά η αντίδραση της κυβέρνησης δεν είναι τόσο ο έλεγχος των τιμών, πως διαμορφώνονται δηλαδή οι τιμές από τις εταιρείας διάθεσης στα σούπερ μάρκετ, αλλά επιχείρησε να προπαγανδίσει μια μείωση τιμής προϊόντων, τουλάχιστον για ένα 6μηνο σε μερικές εκατοντάδες προϊόντων που αυτή τη στιγμή ανέρχονται σε 700!

Υπό την πίεση των μεγάλων αυξήσεων παντού, αποτέλεσμα περισσότερο των επιλογών της κυβέρνησης και των φόρων (ρεύμα-καύσιμα) η μείωση αυτή του 5% φαίνεται σταγόνα στον ωκεανό.

Θα υπάρχουν προσφορές με μείωση 50% επί της τιμής;

Για να ισορροπήσει η απώλεια των νοικοκυριών από την κατάργηση της προσφοράς 1+1 θα πρέπει σειρά επιχειρήσεων να προχωρήσουν σε προσφορές με μείωση της τιμής κατά 50%. Και μιλάμε για απορρυπαντικά, σαμπουάν, κρασιά και πολλά άλλα. Και γιατί όχι για όσπρια, ζυμαρικά ή και έλαια λάδια;

Αλλιώς με την κατάργηση του 1+1 και τη φτωχή προσφορά του -5% σε 700 κωδικούς προϊόντων από τους συνολικά 50 χιλιάδες, είναι αστείο. Η οικονομία των νοικοκυριών -αν μπορούμε να μιλήσουμε για οικονομία- θα είναι ίσως κάτι ελάχιστα ευρώ στο 100άρικο. Αν βέβαια μια σειρά τιμών άλλων προϊόντων δεν πάρει την ανιούσα και δεν μηδενίσει τα κέρδη του καταναλωτή από τη μείωση του 5%.

Αλλά ο Κώστας Σκρέκας ήταν πολύ πιο σαφής όταν δήλωσε: «Εμείς θέλουμε το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους να μπει ένα φρένο σε όλες τις εκατοντάδες, τις χιλιάδες διαφορετικές προωθητικές ενέργειες που τελικά μπερδεύουν τον καταναλωτή και πολλές φορές τον οδηγούν να αγοράζει είτε περισσότερα προϊόντα είτε πιο ακριβά από αυτά που θα μπορούσε να αγοράσει εάν υπήρχε μια καθαρή τιμή στο ράφι».

Αναρωτιέται κανείς μετά από αυτά αν η συγκεκριμένη κατάργηση των προσφορών με τον κατάλογο προϊόντων της μειωμένης τιμής κατά -5%  είναι κυβερνητική πολιτική ή αν αποτελεί θέληση (ως ένα βαθμό) των επιχειρήσεων παραγωγής.

Μειώσεις που δεν απαντούν στην ακρίβεια

Τελικά, αν σημειώσεις τα κέρδη επί χάρτου, το κέρδος του καταναλωτή από το -5% της κυβέρνησης και την έως τώρα πολιτική της είναι ανύπαρκτα ή απλά στάχτη στα μάτια.

Η αίσθηση που υπάρχει στον κόσμο είναι πως στην Ελλάδα, τα ίδια προϊόντα πωλούνται πολύ πιο ακριβά από το εξωτερικό κάτι που όντως συμβαίνει, άγνωστο βέβαια σε πόσο βαθμό. Το θέμα αυτό θέτει ως πρόβλημα την έλλειψη ελέγχων σε επίπεδο πριν το σούπερ μάρκετ, στο ενδεχόμενο ύπαρξης καρτέλ σε κλάδους αλλά και ειλικρίνειας της κυβέρνησης όταν προσπαθεί να μας πείσει πως θέλει να πατάξει την ακρίβεια.

Δυστυχώς τίποτα δεν συνηγορεί πως ο στόχος της κυβέρνησης είναι να πατάξει ουσιαστικά την ακρίβεια, αλλά περισσότερο να θεωρήσει ο πολίτης την κατάσταση δεδομένη αποδίδοντάς την σε εξωγενείς παράγοντες, προσπαθώντας να επικοινωνήσει αποκλειστικά για ψήφους μια ανύπαρκτη προσπάθεια πάταξης.

Ενημερωτικά πάντως δεν αναμένεται καμία μείωση του κόστους διατροφής στην Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Νέο επικοινωνιακό επίδομα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη – Αυτή τη φορά εν όψει εορτών

Διαβάστε επίσης: Σούπερ Μάρκετ: Η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τη σταγόνα στον ωκεανό

Διαβάστε επίσης: Με το φορολογικό και την ακρίβεια η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιτίθεται στη μεσαία τάξη

 

 

Documento Newsletter