Στα μαθηματικά τα έχουν «σπάσει» Υπ.Οικονομικών και «θεσμοί» που ζητούν …αλλαγή αλγορίθμου κάτι που θα σημάνει άνοδο αντικειμενικών και ΕΝΦΙΑ.
Λύση στον «γρίφο» που έχει βάλει η τρόικα αναζητεί το υπουργείο Οικονομικών για δύο θέματα που καίνε τον Έλληνα: τα ακίνητα και το… αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές στην οδό Καραγιώργης Σερβίας (ΥΠΟΙΚ), οι νέες αντικειμενικές αξίες είναι έτοιμες. Πλην όμως, υπάρχουν αντιρρήσεις από πλευράς θεσμών ως προς τον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών και συγκεκριμένα για τις περιπτώσεις των ζωνών εκείνων που οι εκτιμητές έχουν δώσει τρεις και τέσσερις τιμές.
Όπως πρώτο έχει γράψει το Documento, για ορισμένες τιμές σε ζώνες της επαρχίας και ειδικά στα νησιά και την Β. Ελλάδα, υπάρχουν περιπτώσεις που οι εκτιμητές έχουν δώσει τέσσερις τιμές και μάλιστα η τέταρτη τιμή μπορεί να έχει μεγάλη απόκλιση από τις άλλες τρεις. Χαρακτηριστικά, για προάστιο της Θεσσαλονίκης έχουν δοθεί τέσσερις τιμές από τους ανεξάρτητους εκτιμητές, 1.000 ευρώ, 1.200 ευρώ, 1250 ευρώ και η τελευταία 1.850 ευρώ. Ο αλγόριθμος που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο Οικονομικών «πετάει» αυτόματα εκτός συστήματος την τιμή εκείνη που έχει την μεγαλύτερη απόκλιση από τις προηγούμενες. Κι αυτό για να μην υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις, ικανές σε κάθε περίπτωση να παρασύρουν ανοδικά τον ΕΝΦΙΑ που θα προκύψει στη συνέχεια.
Όμως, στην αλληλογραφία που έχουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών με τους θεσμούς, οι τελευταίοι ζητούν να περιλαμβάνονται στον αλγόριθμο που θα βγάλει τον μέσο όρο της τιμής μιάς περιοχής και οι τιμές εκείνες που εμφανίζονται να έχουν απόκλιση. Κάτι που αν συμβεί θεωρείται βέβαιο ότι θα παρασύρει ανοδικά τις αντικειμενικές αξίες, αλλά και τους φόρους των ακινήτων που θα τις ακολουθήσουν.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών να πηγαίνει πιο πίσω, πιθανώς για τον Ιούνιο, αφού πρώτα χρειάζεται το «πράσινο φως» των θεσμών, οι οποίοι δεν αναμένονται στην Αθήνα νωρίτερα από τις 14 Μαϊου. Σημειωτέον, ότι το Documento από τον περασμένο Οκτώβριο είχε γράψει ότι οι αντικειμενικές αξίες, θα αποτελέσουν τελικά πεδίο διαπραγμάτευσης μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης. Όπως τονίζεται από το ΥΠΟΙΚ, «όλη η προεργασία που χρειάζεται έχει γίνει κι εκείνο που που έχει μείνει είναι να συμφωνήσουμε από κοινού με τους εκπροσώπους των δανειστών για τον μαθηματικό εκείνο τύπο που θα καθορίζει αυτόματα τη διαμόρφωση των αντικειμενικών τιμών».
Το ζητούμενο στην προκειμένη περίπτωση είναι η έκδοση υπουργικής απόφασης για τον περίφημο αλγόριθμο, τον οποίο αναμένουν κτηματαγορά και φορολογούμενοι, δεδομένου ότι σε δύο μήνες το αργότερο, αναμένονται τα μπιλιετάκια της Εφορίας με τον ΕΝΦΙΑ του 2018. Και η κυβέρνηση, όπως έχει τονιστεί, θα παρέμβει στην περίπτωση που υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις στον ΕΝΦΙΑ, ως αποτέλεσμα της αύξησης των αντικειμενικών αξιών και ειδικότερα σε περιοχές της χώρας ή σε αστικά κέντρα που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση.
Με δεδομένο ότι μέσω του ΕΝΦΙΑ στα κρατικά ταμεία πρέπει να εισρεύσουν τουλάχιστον 2,65 δισ. ευρώ , το οικονομικό επιτελείο, όπως τονίζεται, δεν θα διακυβεύσει τον στόχο αυτό δεδομένου ότι, η εισπραξιμότητα του εν λόγω φόρου έχει αναγνωριστεί ως επιτυχής από τους ίδιους τους θεσμούς.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως , σε περιοχές με σημερινή τιμή ζώνης της τάξεως των 500-550 ευρώ οι νέες αξίες θα μπορούσαν να αυξηθούν, αλλά να μην ξεπεράσουν τα 750 ευρώ για να παραμείνει ο ΕΝΦΙΑ στα 2,8 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Επίσης, όπως τονίζουν, σε περιοχές με σημερινή τιμή ζώνης 750 – 850 ευρώ, οι αξίες μπορούν να αυξηθούν στα επίπεδα των 1.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Στην περίπτωση αυτή ο ΕΝΦΙΑ θα παραμείνει στα 2,9 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Δηλαδή, η τιμή ζώνης μπορεί να αυξάνεται αλλά δεν αλλάζει ο φόρος που θα κληθεί να πληρώσει ο ιδιοκτήτης του ακινήτου.
Τέλη κυκλοφορίας
Μπορεί πλέον το υπουργείο Οικονομικών να δίνει τη δυνατότητα πληρωμής των τελών κυκλοφορίας με τον μήνα κι αυτό για να επανακυκλοφορήσουν τα ακινητοποιημένα Ι.Χ. αυτοκίνητα από την αδυναμία των ιδιοκτητών τους να καταβάλλουν τα ετήσια τέλη, αλλά η κυβέρνηση δεν θα διακυβεύσει την εισπραξιμότητα του 1,2 δις. ευρώ που είναι τα κρατικά έσοδα από τα τέλη. Τα σενάρια περί επανυπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, με βάση την παλαιότητα του οχήματος, το αν είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ή παλιό και ρυπογόνο, φαίνεται ότι μπαίνουν οριστικά στο συρτάρι από πλευράς ηγεσίας υπουργείου Οικονομικών.
Πλέον, οι κάτοχοι Ι.Χ. οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών, οι οποίοι τα έχουν θέσει σε ακινησία, μπορούν να άρουν την ακινησία καταβάλλοντας τα τέλη κυκλοφορίας ως εξής:
• Για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός καταβάλλονται τα 2/12 των αναλογούντων ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
• Για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών καταβάλλονται τα 4/12 των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
• Για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και μέχρι το τέλος του 2018 καταβάλλονται τα δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας που απομένουν από την ημερομηνία της άρσης μέχρι και το τέλος του έτους, συν 2/12 των αναλογούντων ετήσιων τελών.
Από το υπουργείο Οικονομικών τονίζεται στο Documento ότι, «αλλαγές στα τέλη θα έρθουν όταν δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος»…