Η συγκριτική έρευνα τιμών του Documento εντόπισε διαφορές-σοκ σε βασικά προϊόντα, κάτι που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση αφήνει τις μεγάλες αλυσίδες ανεξέλεγκτες
Ανιση μάχη με την αισχροκέρδεια δίνουν καθημερινά οι καταναλωτές και οι μικροί επαγγελματίες, με την αγωνία και την οικονομική δυσχέρεια να έχουν χτυπήσει κόκκινο. Το Documento πραγματοποίησε έρευνα συγκρίνοντας τιμές προϊόντων γνωστού σουπερμάρκετ με τις τιμές αποθήκης χονδρικής – λιανικής πώλησης στα δυτικά προάστια. Οι διαφορές τους σοκάρουν, αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η κυβέρνηση παίζει επικοινωνιακά παιχνιδάκια με το κλείδωμα μειωμένης τιμής 5% για τουλάχιστον ένα εξάμηνο, που δήθεν θα μειώσει τις τιμές σε τρόφιμα και είδη ευρείας κατανάλωσης… πουλώντας τελικά φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
Από τη σύγκριση που κάναμε προέκυψε μεγάλη διαφορά τιμών σε βασικά είδη κατανάλωσης. Ενδεικτικά, το ρολό κουζίνας που πωλείται σε συνοικιακή αποθήκη προς 2,45 ευρώ ο καταναλωτής το αγοράζει 2,90 σε γνωστή αλυσίδα σουπερμάρκετ. Το υγρό πιάτων γνωστής φίρμας πωλείται στην αποθήκη προς 5 ευρώ ενώ στο σουπερμάρκετ έχει 6,02.
Δείτε επίσης: Ακρίβεια: Η πραγματικότητα διαψεύδει το κυβερνητικό αφήγημα – Νέες ανατιμήσεις σε 200 βασικά προϊόντα ως το τέλος Φεβρουάριου
Οπως μάλιστα επισημαίνει στο Documento ο Βασίλης Τσιώτας, υπεύθυνος σε αποθήκη λιανικού – χονδρικού εμπορίου, καταδεικνύοντας την αισχροκέρδεια μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα μια συσκευασία δέκα ρολών χαρτιού υγείας, «μια αποθήκη αγοράζει περίπου 300-400 συσκευασίες τον μήνα ενώ η αλυσίδα με τα περίπου 225 καταστήματά της πρέπει να αγοράζει τουλάχιστον 90.000 (225 καταστήματα επί 400 συσκευασίες). Το νούμερο στην πραγματικότητα πρέπει να είναι τριπλάσιο αν σκεφτείτε πόσοι πελάτες μπαίνουν τον μήνα σε ένα σουπερμάρκετ και πόσοι στο δικό μου μαγαζί. Αυτό συνεπάγεται ότι η αλυσίδα είναι αδύνατον να αγοράζει τη συσκευασία με τιμή 2,22 ευρώ όσο η αποθήκη, πρέπει να την αγοράζει περίπου 1,80 ευρώ, εκτοξεύοντας το κέρδος της ανά συσκευασία στα 3,41 ευρώ, δηλαδή στο 190%».
Το παραδέχτηκε και ο Μητσοτάκης
Οχι μόνο δεν χτυπάει την αισχροκέρδεια αλλά παίζει επικοινωνιακά παιχνίδια σιγοντάροντας τους μεγάλους της αγοράς σε βάρος των μικρών και κατ’ επέκταση των καταναλωτών
Την ίδια ώρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την πρόσφατη δήλωσή του ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία, ο πληθωρισμός της απληστίας δεν είναι ανεκτός και πρέπει να το καταλάβουν οι πολυεθνικές», παραδέχτηκε για πρώτη φορά ότι αιτία του πληθωρισμού στην Ελλάδα είναι τα υπερκέρδη των εταιρειών, επιβεβαιώνοντας ότι ο πληθωρισμός αυτός σε καμία περίπτωση δεν είναι «εισαγόμενος».
Ο πληθωρισμός της απληστίας συνιστά επί της ουσίας την αυθαίρετη αύξηση των τιμών από τις εταιρείες παραγωγής προϊόντων που στοχεύουν σε μεγάλα κέρδη, γεγονός που συνθλίβει την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η αλήθεια για την αισχροκέρδεια στα τρόφιμα, που αδειάζει τις τσέπες των Ελλήνων, αποτυπώνεται με τον πιο επίσημο τρόπο στα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ειδικότερα, σε έκθεση για την τροφική ασφάλεια του πλανήτη για το 2023 (Food Security Update – World Bank Response to Food Insecurity) η Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη θέση διεθνώς σε πληθωρισμό, έχοντας 11% «πραγματικό πληθωρισμό» στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης.
Την ίδια στιγμή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας ότι το 45% των αυξήσεων των τιμών από το 2022 σχετίζεται με τα κέρδη των επιχειρήσεων. Συνεπώς, η απληστία των μεγάλων επιχειρήσεων πυροδοτεί τον πληθωρισμό. Μάλιστα το καθαρό κέρδος 107 μη τραπεζικών εταιρειών εισηγμένων στο χρηματιστήριο εκτοξεύτηκε το 2022 στο 68%.
Θέση για την ακρίβεια πήρε και το ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, το οποίο με σχετική ανακοίνωση ζητά από την κυβέρνηση να λάβει σαφή μέτρα κατά της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας την ίδια στιγμή που εκατοντάδες πολίτες καταγγέλλουν ότι καθημερινά αυξάνονται οι τιμές των προϊόντων στην αγορά.
Λυγίζουν οι μικροί, πλουτίζουν οι μεγάλοι
«Πού είναι το κράτος να επέμβει και να πει στα μεγάλα καταστήματα “γιατί τα πουλάτε τόσο υψηλά;”; Εμάς τις μικρές επιχειρήσεις δεν μας στηρίζει» αναρωτιέται εύλογα ο Β. Τσιώτας, επιβεβαιώνοντας πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει τα στραβά μάτια προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΦΠΑ που εισπράττεται από την κυβέρνηση γεμίζοντας τα κρατικά ταμεία και διευκολύνοντας όσους «γαλάζιους» διαχειρίζονται απευθείας αναθέσεις αφορά ποσοστό επί της λιανικής πώλησης. Μάλιστα, ακόμη και τα «πρόστιμα» που επιβλήθηκαν στις μεγάλες επιχειρήσεις ήταν ισχνά μπροστά στα τεράστια έσοδά τους. Σημειώνεται ότι με βάση τις δηλώσεις της κυβέρνησης για τον πληθωρισμό απληστίας ορίζεται πλαφόν, το οποίο είναι «το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%». Βέβαια, το λειτουργικό κόστος μπορεί να παραποιηθεί από την ίδια την εταιρεία. Συνεπώς, η λεγόμενη «αυτορρύθμιση της αγοράς», που προέβαλε με στόμφο η κυβέρνηση προεκλογικά, συνιστά ακόμη ένα ψέμα.
Σε μια περίοδο που τα δημόσια έσοδα αυξάνονται και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών συρρικνώνεται δραματικά λόγω της συνεχώς αυξανόμενης ακρίβειας, η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη επιτίθεται στους μικρομεσαίους ελεύθερους επαγγελματίες με στόχο, όπως επισημαίνει και ο Β. Τσιώτας στο Documento, «να κλείσει τις μικρές επιχειρήσεις».
Η αισχροκέρδεια λοιπόν που η ίδια η κυβέρνηση διαιωνίζει θα φέρει πιο κοντά τα λουκέτα, που είναι ήδη προ των πυλών για πολλές μικρές επιχειρήσεις, και θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής του γενικού επιπέδου τιμών.
Δείτε επίσης
Μείωση έγινε η αύξηση σε 120.000 συντάξεις
Γιαννούλης: «Η αδράνεια της κυβέρνησης υποβοηθά ακρίβεια και αισχροκέρδεια»
«Στα σκαριά» ευρύτερο πρόγραμμα κατά της ακρίβειας από τον ΣΥΡΙΖΑ