Αγωνία για το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου – Στην συνέντευξη Τύπου της ΕΑΚ για το νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ

Αγωνία για το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου – Στην συνέντευξη Τύπου της ΕΑΚ για το νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε πριν από λίγες ώρες η Ακαδημία Κινηματογράφου για το νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ για την ίδρυση νέου φορέα που συγχωνεύει ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ και ψηφίζεται την Τετάρτη

Το συμπέρασμα από την συνέντευξη Τύπου που έδωσε πριν από λίγες ώρες η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου είναι σαφές και βρίσκει σύμφωνο σύσσωμο τον χώρο των κινηματογραφιστών. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, και άρα η ελληνική ταινία (μεγάλου και μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, κτλ), είναι ο μεγάλος ριγμένος στο νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ που ψηφίζεται την Τετάρτη στις 24 Απριλίου, στο οποίο μονοπωλεί το ενδιαφέρον το cash rebate (που ήταν αντικείμενο του ΕΚΟΜΕ), χωρίς να εξασφαλίζεται ούτε η συνέχιση των λειτουργιών και των σκοπών που επιτελεί το ΕΚΚ για την προώθηση και την ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου αλλά ούτε η χρηματοδότηση του, αφού πουθενά στο νομοσχέδιο δεν διαχωρίζονται τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης (του ΕΚΚ) από αυτά της αυτόματης χρηματοδότησης (του ΕΚΟΜΕ) που είναι επιστροφή φόρου. Το διακύβευμα έθεσε εξ αρχής ο πρόεδρος της ΕΑΚ, ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος, λέγοντας ότι «στο προς ψήφιση νομοσχέδιο υπάρχει ασάφεια, κυρίως γύρω από τον διαμερισμό των χρημάτων μεταξύ επιλεκτικών (ΕΚΚ) και αυτόματων (ΕΚΟΜΕ) προγραμμάτων χρηματοδότησης κι ότι χρειάζονται, όσο υπάρχει ακόμα περιθώριο, αλλαγές και βελτιώσεις».

Κι ας προσπάθησε ο νυν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Λεωνίδας Χριστόπουλος, ο οποίος έδωσε το παρών στη συνέντευξη Τύπου, να μας πείσει για το αντίθετο, ότι δηλαδή η χρηματοδότηση και το μέλλον του ελληνικού σινεμά είναι διασφαλισμένα, και ενδεχομένως θα βρεθούν και σε καλύτερη μοίρα. Εάν ίσχυε αυτό ούτε θα είχε γίνει η σημερινή συνέντευξη Τύπου, ούτε θα είχαν επισημάνει τους κινδύνους τα σωματεία του κινηματογραφικού χώρου στην ακρόαση φορέων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής πριν από λίγες ημέρες αλλά και σε μπαράζ ανακοινώσεων.

Ο νυν πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ όμως, δεν απάντησε ούτε στα ερωτήματα που έθεσε το Documento, σχετικά με τους μισθούς 453.000 που προβλέπονται ετησίως για 7μελές ΔΣ, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου.

Διαβάστε σχετικά: Χριστόπουλος κερνά, Χριστόπουλος πίνει – Μισθοί 453.000 ευρώ για τα Golden Boys του νέου ΕΚΟΜΕ

«Όσον αφορά στην αμοιβή του ΔΣ, αμείβεται όπως ορίζει η νομοθεσία για όλες τις Α.Ε.», είπε ο κ. Χριστόπουλος γενικά και αόριστα, όταν στην ειδική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο και έχει κατατεθεί στην Βουλή τα ποσά είναι πολύ συγκεκριμένα: 453.000 ευρώ ετησίως. Όπως επεσήμανε ο σκηνοθέτης, και πρώην πρόεδρος της ΕΑΚ, Γιώργος Τσεμπερόπουλος: «δεν υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότηση αλλά για αμοιβές στελεχών. Δεν είναι κακό το ότι θα αμείβονται τα μέλη του ΔΣ, πρέπει να αμείβονται, αλλά… το παρακάναμε. Η πρόβλεψη αυτή δείχνει ένα ενδιαφέρον για το πόσο θα στοιχίσει το …κράτος στο …κράτος». Και ανέφερε, για να έχουμε και ένα μέτρο σύγκρισης, ότι το ΔΣ του ΕΚΚ στοιχίζει 12.500 ευρώ τον χρόνο. Ενώ ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, λίγο αργότερα συμπλήρωσε ότι από την (τραγικά χαμηλή) ετήσια επιχορήγηση 3,6 εκατ. ευρώ του ΕΚΚ περίπου 1,5 εκατ. ευρώ κατευθύνονται στην παραγωγή ταινιών.

Ούτε όμως, για τον …ελέφαντα στο δωμάτιο που είναι τα χρέη του ΕΚΟΜΕ και οι καθυστερήσεις στις υπαγωγές επενδυτικών σχεδίων έδωσε ξεκάθαρες και καθηστυχαστικές απαντήσεις ο κ. Χριστόπουλος, παίζοντας με τις λέξεις και το πώς ορίζεται το χρέος, ισχυριζόμενος ότι «η έννοια χρέος δημιουργείται όταν έχει υπογραφεί μία απόφαση υπαγωγής, τότε δεσμεύεται το κράτος. Υπάρχουν αιτήσεις σε διάφορες φάσεις αξιολόγησης, και από το παρελθόν. Θα εξυπηρετηθούν όλες», είπε και έκανε έναν μίνι απολογισμό παραθέτοντας τα εξής στοιχεία: «Ο ΕΚΟΜΕ έχει πληρώσει από το 2019 ως σήμερα 110 εκ. Τα 60 εκ έχουν πληρωθεί το 2023. Αλλα 25 το πρώτο 3μηνο του 2024. Από τις 404 αιτήσεις που έχουν γίνει στο ΕΚΟΜΕ, το 50% είναι αποπληρωμένες. Από τον Οκτώβρη και μετά, έχουν δοθεί 50 εκ σε υπαγωγές και θα συνεχίσουν οι υπαγωγές».

«Είναι ένα παιχνίδι με τις λέξεις του ως τώρα ΕΚΟΜΕ», σχολίασε η σκηνοθέτιδα και μέλος του ΔΣ της ΕΑΚ, Ελίνα Ψύκου, λέγοντας «φυσικά και μας ανησυχεί και οι άνθρωποι που έχουν προχωρήσει τις παραγωγές τους και έχουν πάρει δάνεια βάσει των αξιολογήσεων του ΕΚΟΜΕ, βρίσκονται εντελώς εκτεθειμένοι. Δεν είναι εξασφαλισμένα τα χρήματα; Το χρέος ποιος θα το κληρονομήσει και τι θα γίνει με τις ταινίες που το περιμένουν;». Ενώ μην ξεχνάμε ότι το νομοσχέδιο ορίζει ότι για πέντε μήνες, από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο, παγώνει η πλατφόρμα νέων αιτήσεων του ΕΚΟΜΕ, δε θα γίνονται δηλαδή νέες υπαγωγές, και θα ξανανοίξει όταν και με την προΰπόθεση ότι θα έχουν εκδοθεί οι σχετικές και απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις.

Για αυτά τα ζητήματα τοποθετήθηκε ο έμπειρος παραγωγός Γιώργος Καρναβάς της Heretic που έχει κάνει πολλές συμπαραγωγές (από τον βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα «Τρίγωνο της θλίψης» μέχρι το πρόσφατο «How to have sex»). «Πρέπει να αντιληφθούμε ότι χωρίς εγχώρια παραγωγή και εθνική κινηματογραφία δεν γίνεται service providing. Οι ξένοι δεν έρχονται στην Ελλάδα μόνο για τις τοποθεσίες αλλά και για τους κινηματογραφιστές», ξεκαθάρισε φέρνοντας ως παράδειγμα τη Θεσσαλονίκη, όπου τα τελευταία χρόνια ήρθαν αρκετές ξένες ταινίες, αλλά αυτό ούτε άφησε κάτι στην πόλη, ούτε έγιναν τα στούντιο που είχαν εξαγγελθεί. Και πρόσθεσε ότι οι παραγωγοί που φέρνουν ξένες ταινίες βαδίζουν από εδώ και πέρα στα τυφλά, χωρίς οδικό χάρτη: «Εμείς αυτό που βιώνουμε είναι ότι από τη στιγμή που ανακοινώθηκε ότι ο ΕΚΟΜΕ θα σταματήσει στις 5 Μαΐου για να γίνει η μετάβαση, χωρίς να ξέρουμε πόσο θα είναι το μεσοδιάστημα και τι θα συμβεί στη διάρκειά του, αντιμετωπίζουμε σοβαρότατο ζήτημα με τις χρηματοδοτήσεις των ήδη εγκεκριμένων ταινιών μας. Η μετάβαση αυτή είναι αχαρτογράφητη και στο Φεστιβάλ Καννών τον Μάιο όλοι οι παραγωγοί θα χρειαστεί να δίνουμε εξηγήσεις και να καθησυχάζουμε τους ξένους συνεργάτες μας για να μη διαλυθούν τα προσεχή πρότζεκτ».

Διαβάστε επίσης:

Ξένη λογοτεχνία: Πασχαλινές προτάσεις απ’ όλο τον κόσμο

Εφιαλτικά φουτουριστικά σενάρια made in USA

Documento Newsletter