Λίγες ώρες έχουν απομείνει για την πολυαναμενόμενη παγκόσμια πρεμιέρα του αισχύλειου Αγαμέμνονα, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη, Ούλριχ Ράσε, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Με βασικό χαρακτηριστικό, την ασυνήθιστη και εντυπωσιακή σκηνική του γλώσσα, ο Ράσε είναι από τους πιο συναρπαστικούς και περιζήτητους Γερμανούς σκηνοθέτες, με σημαντική απήχηση στο νεανικό θεατρόφιλο κοινό. Όχι τυχαία. Με μηχανοκίνητα σκηνικά, εντυπωσιακούς φωτισμούς και έντονη μουσική, ο Ράσε εξωθεί τους ηθοποιούς του σε μια βαθιά υπαρξιακή όσο και «μανιακή» ερμηνεία που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο.
Έχοντας αναμετρηθεί στο πρόσφατο παρελθόν με το αρχαίο δράμα σε μεγάλα ευρωπαϊκά θέατρα (Επτά επί Θήβας/Αντιγόνη – 2017, Πέρσες – 2018, Βάκχες, Ηλέκτρα – 2019, Οιδίποδας – 2020), έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο για να παρουσιάσει τη δική του ανάγνωση επάνω στον Αγαμέμνoνα, τοποθετώντας ηθοποιούς και μουσικούς σε μια μηχανική περιστρεφόμενη σκηνή, η οποία για δύο ολόκληρες ώρες θα κινείται ασταμάτητα.
Η ζωντανή μουσική από τα τύμπανα της ορχήστρας, μαζί με τους υποβλητικούς φωτισμούς από τρεις μεγάλες οθόνες στο βάθος της σκηνής αναμένται να δημιουργήσουν ένα κλίμα έκστασης, αναδεικνύοντας συγχρόνως το κεντρικό θέμα που προτάσσει ο Ράσε στον δικό του Αγαμέμνονα: τον πόλεμο.
Ο πόλεμος για τον Γερμανό σκηνοθέτη είναι ένα θέμα επίκαιρο σε όλες τις εποχές και πράγματι ο Αγαμέμνονας, όπως τον διαβάζει σήμερα ο Ράσε από τη συναρπαστική γερμανική μετάφραση του Walter Jens, δεν επικεντρώνεται τόσο στον αέναο κύκλο της βίας και την εκδίκηση, αλλά στις συνέπειες του πολέμου, είτε μιλάμε για τους νικημένους είτε –στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου– για τους νικητές. Πώς βιώνει μια κοινωνία την επιστροφή των νικητών όταν οι μισοί άνδρες έχουν πεθάνει; Πώς βιώνει ο κόσμος μας σήμερα την απώλεια τόσων και τόσων ζωών στην Ουκρανία, στον πόλεμο του σήμερα;
Στην ανάγνωση του Ράσε ο Αγαμέμνονας επιστρέφει από την Τροία καταρρακωμένος και όχι ήρωας. Η Κασσάνδρα που φέρνει μαζί του, λάφυρο από τον πόλεμο, αναγνωρίζει την κατάρα και καθιστά σαφές ότι ο δρόμος στον οποίο βαδίζουν δεν είναι σωστός. Η δε Κλυταιμνήστρα δεν αποσαφηνίζεται ποτέ αν είναι καλή ή κακή. Αν είναι μια μάνα που πενθεί τον χαμό της κόρης της ή μια τακτικίστρια που συνεχίζει τον κύκλο της βίας. Ο Αισχύλος –κατά τον Ράσε– μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε κάθε χαρακτήρα σε βάθος και σε μια σκληρή εποχή, όπως η δική μας, να έρθουμε για άλλη μια φορά αντιμέτωπες/οι με τις συνέπειες του πολέμου. Αυτό έχουμε πάλι σήμερα (όπως και τότε) να διαπραγματευτούμε.
Και αυτό θα επιχειρήσει να κάνει ο Ράσε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου σε μια απολύτως καλοκουρδισμένη χορογραφία-ερμηνεία υπό τους ήχους ζωντανής μουσικής του Nico van Wersch.
Αξίζει να σημειωθεί πως αντικρίζοντας το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο Ράσε δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ότι ξέρει ακριβώς τι θέλει να κάνει. Και είμαστε όλοι ανυπόμονοι για το τελικό αποτέλεσμα που θα διαδραματιστεί επί σκηνής σε λίγες ώρες.
Η παράσταση περιέχει γυμνές σκηνές.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία – Σκηνικά Ulrich Rasche
Μετάφραση – Διασκευή Walter Jens (Πνευματικά δικαιώματα Theater-Verlag Desch GmbH)
Μουσική σύνθεση – Μουσική διεύθυνση Nico van Wersch
Κοστούμια Romy Springsguth
Διεύθυνση Χορού Jürgen Lehmann
Φωτισμοί Gerrit Jurda
Δραματουργία Michael Billenkamp
Βοηθοί σκηνοθέτη David Moser, Nils Hampe
Βοηθός στη μουσική Jonathan Emilian Heck
Βοηθός σκηνογράφου Lisa Käppler
Βοηθός ενδυματολόγου Natascha Dick
Διεύθυνση σκηνής Emilia Holzer
Υποβολέας Anna Dormbach
Τεχνική διεύθυνση Andreas Grundhoff
Επιθεώρηση σκηνής Ralph Walter
Τεχνική διεύθυνση σκηνής Maximilian Gassner
Φροντιστές Daniel Michael Jaumann, Benjamin Bob Knabe, Tobias Leitenstern, Jakob
Sebastian Lukacin, Florian Manfred Mikschl, Luisa Hendrike Struckmeyer
Τεχνικοί φωτισμού Goran Budimir, Thomas Keller, Susanne Koch
Ήχος Nikolaus Knabl, Alexander Zahel
Γκαρνταρόμπα Veronika Kiechle, Stephanie Poell, Jörg Upmann
Μακιγιάζ Lena Kostka, Isabella Krämer
Σκηνικά αντικείμενα Anna Wiesler
Οδηγός Frank Dyrbusch
Παίζουν Liliane Amuat (Κασσάνδρα, Χορός), Anna Bardavelidze (Κασσάνδρα, Χορός), Pia Händler (Κλυταιμνήστρα), Thomas Lettow (Αγαμέμνων, Χορός), Niklas Mitteregger (Αγγελιοφόρος, Χορός), Max Rothbart (Αγγελιοφόρος, Χορός), Lukas Rüppel (Αίγισθος), Noah Saavedra (Αγγελιοφόρος, Χορός), Myriam Schröder (Κασσάνδρα, Χορός), Moritz Treuenfels (Μενέλαος, Χορός)
Συμπαραγωγή Residenztheater – Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Με την υποστήριξη του Federal Foreign Office
H εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού των 70 χρόνων του Goethe-Institut Athen.
Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion /
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ 60€ • ΖΩΝΗ Α΄ 50€ • ΖΩΝΗ Β΄ 30€ • ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ 25€, 20€, 15€, 10€ • ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ/ 65+/ ΚΑΛΛ. ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ 24€, 16€, 12€, 8€ • ΑΝΕΡΓΩΝ/ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΚΑΛΛ. ΣΧΟΛΩΝ 5€
Αγορά εισιτηρίων: www.aefestival.gr , www.viva.gr www.public.gr