Αεροπορικά ταξίδια: Οι νόμοι της ΕΕ για το κλίμα αυξάνουν τις τιμές αλλά… τη γλιτώνουν τα ιδιωτικά τζετ

Αεροπορικά ταξίδια: Οι νόμοι της ΕΕ για το κλίμα αυξάνουν τις τιμές αλλά… τη γλιτώνουν τα ιδιωτικά τζετ

Η εποχή των αεροπορικών ταξιδιών χαμηλού κόστους στην Ευρώπη μοιάζει να έχει τελειώσει. Πολλά άτομα χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος που ταξίδευαν στην ΕΕ δεν θα είναι σε θέση πλέον να το κάνουν, ή τουλάχιστον θα μπορούν να το κάνουν λιγότερο συχνά.

Ένας από τους λόγους της αύξησης της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων είναι οι πρόσφατες περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ και το γεγονός αποτελεί πολύ καλά νέα για το κλίμα. Εφαρμόζονται όμως οι κανόνες για όλους;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Conversation, οι εν λόγω πολιτικές έχουν πολύ μικρό ή και καθόλου αντίκτυπο στη χρήση των πολύ πιο ρυπογόνων ιδιωτικών αεροσκαφών, τα οποία συνήθως καλύπτουν αποστάσεις που εξυπηρετούνται από εμπορικές αεροπορικές εταιρείες.

Το πρόβλημα με την ενιαία προσέγγιση της ΕΕ για την σημαντική πολιτική για το κλίμα, είναι ότι πολλοί πλούσιοι χρήστες τζετ θα συνεχίσουν να μην επηρεάζονται από τις συνεχιζόμενες αυξήσεις στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.

Το να ζητείται από τα άτομα χαμηλού εισοδήματος να εγκαταλείψουν τα ταξίδια για το συλλογικό καλό, ενώ οι πλούσιοι συνεχίζουν να απολαμβάνουν την πολυτέλεια, είναι η πιο μεγάλη αδικία για την κλιματική μετάβαση που έχουν θέσει ως στόχο τα θεσμικά όργανα της ΕΕ.

Επιπλέον, όσο περισσότερο οι πλούσιοι συμβάλλουν στην αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα με τις εκπομπές τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η θυσία που θα πρέπει να κάνουν όλοι οι άλλοι για να διατηρήσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη σε περισσότερο αποδεκτά όρια, επισημαίνει το δημοσίευμα.

Η αντιμετώπιση αυτής της αδικίας θα πρέπει να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα για την επόμενη νομοθετική περίοδο της ΕΕ, εάν πρόκειται να επιτευχθεί μια δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς κλιματική μετάβαση, σημειώνει το Conversation.

Αύξηση τιμών

Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων εντός της ΕΕ το περασμένο καλοκαίρι ήταν κατά μέσο όρο μεταξύ 20% και 30% υψηλότερα από ό,τι πριν από το ξέσπασμα της Covid-19. Οι κύριοι λόγοι είναι η υψηλή καταναλωτική ζήτηση, το αυξανόμενο κόστος καυσίμων και η διαταραχή των αλυσίδων εφοδιασμού, με τους δύο τελευταίους να προκύπτουν εν μέρει λόγω της γεωπολιτικής αναταραχής των τελευταίων ετών.

Οι τιμές είναι πιθανό να αυξηθούν περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, ως αποτέλεσμα τριών παραγόντων: Πρώτον, η μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (ETS), το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο του πακέτου πολιτικής «Fit For 55» που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το καλοκαίρι του 2021 και εγκρίθηκε εν μέρει την άνοιξη του 2023. Από το 2012, οι εκπομπές αερομεταφορών εντός της ΕΕ αποτελούν μέρος του EU ETS, του συστήματος που βασίζεται στην αγορά που εισήχθη από την ΕΕ το 2005 για να περιορίσει τις εκπομπές από ορισμένους τομείς της ΕΕ, ιδίως τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις αερομεταφορές.

Η αεροπορία είχε μέχρι στιγμής επωφεληθεί από δωρεάν δικαιώματα εκπομπής. Σύμφωνα με τη νέα μεταρρύθμιση του ETS, τα δωρεάν δικαιώματα θα καταργηθούν σταδιακά μεταξύ 2024 και 2026. Αυτό σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να επωμιστούν όχι μόνο το ιδιωτικό κόστος των καυσίμων, αλλά και το κόστος των δραστηριοτήτων τους.

Ενώ η μεταρρύθμιση του EU ETS διατηρεί δωρεάν δικαιώματα για τους φορείς εκμετάλλευσης που χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα, αυτά είναι πιο ακριβά από τα παραδοσιακά καύσιμα. Επιπλέον, το ετήσιο ανώτατο όριο εκπομπών ETS θα μειωθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια, οδηγώντας σε αύξηση της τιμής των δημοπρατούμενων δικαιωμάτων (από το 2021 το ΗΒ έχει το δικό του ETS ).

Δεύτερον, τα θεσμικά όργανα της ΕΕ εργάζονται επί του παρόντος για μια μεταρρύθμιση της Οδηγίας για τη φορολογία της ενέργειας του 2003 (ETD). Πιο συγκεκριμένα, η ΟΕΕ είχε σκοπό να εισαγάγει ελάχιστα επίπεδα φορολογίας για την ηλεκτρική ενέργεια και τα καύσιμα κινητήρων και θέρμανσης, τόσο για την αποφυγή στρεβλώσεων της αγοράς στην ΕΕ όσο και για την προώθηση της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές αυτών των τομέων.

Ωστόσο, μέχρι σήμερα, τόσο η κηροζίνη που χρησιμοποιείται από τα αεροσκάφη όσο και το βαρύ μαζούτ που χρησιμοποιείται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία έχουν απαλλαγεί από τη φορολογία βάσει της ΟΕΕ. Στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει επίσης μια ενημέρωση της ETD, η οποία αναμένεται ακόμη να εγκριθεί και η οποία, μεταξύ άλλων, θα καταργούσε τις παραπάνω εξαιρέσεις. Τρίτον, ορισμένες χώρες και κυρίως η Γαλλία, υπερασπίστηκαν την ιδέα μιας σταθερής ελάχιστης τιμής για τις πτήσεις εντός της ΕΕ. Μένει να φανεί αν αυτές οι προτάσεις θα εγκριθούν στο μέλλον.

 

Προς κατακόρυφη πτώση της ζήτησης

Σύμφωνα με την Airlines for Europe, τη μεγαλύτερη ένωση αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ, το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες από τη συμμόρφωση με τα παραπάνω πρότυπα της ΕΕ θα είναι 13 έως 14 φορές υψηλότερο το 2030 σε σχέση με το 2019.

Σύμφωνα με το ερευνητικό κέντρο SEO Amsterdam Economics, εάν αυτές οι αυξήσεις τιμών βαρύνουν πλήρως τους καταναλωτές, η ζήτηση για πτήσεις θα μειωθεί, οδηγώντας σε μείωση της εναέριας κυκλοφορίας εντός της ΕΕ κατά περισσότερο από 8% το 2030 και περίπου 12% το 2035, σε σύγκριση με το αν δεν είχαν εφαρμοστεί τέτοιες μεταρρυθμίσεις.

Διαβάστε επίσης:

Χάκερ πουλάει usernames και κωδικούς των emails της ΕΛΑΣ για 200 δολάρια στο «σκοτεινό διαδίκτυο» – Το γνώριζε η Αστυνομία;

Πέθανε η Kabosu – Ο θρυλικός σκύλος που έγινε πασίγνωστο meme και μασκότ σε κρυπτονόμισμα (Videos)

Χαλκίδα: «Δρούσαν σαν μαφία, μου είπαν εδώ δεν είμαστε καλά παιδιά» λέει επιχειρηματίας για τους εφοριακούς (Video)

Θρασύς Μητσοτάκης στη Βουλή για ακρίβεια – Καλύπτει τα υπερκέρδη

ABC: «Μ@λ…, η λέξη που ακούς παντού στο Βερολίνο – Ελληνική κόλαση περιμένει τη Ρεάλ»

«Τελειώνουν» την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν; Ο Μακρόν θέλει τον Ντράγκι και… το δείχνει!

«Βόμβες» Μυτιληναίου: Διέσυρε φον ντερ Λάιεν και Μητσοτάκη – «Η χρηματιστηριακή ευφορία δεν είναι συνολική οικονομική ανάπτυξη» (Video)

Χαλκίδα: Η προϊσταμένη της ΔΟΥ έκανε «ιδιαίτερα μαθήματα» στους συνεργούς της – Οι διάλογοι που την «καίνε»

 

Ετικέτες

Documento Newsletter