Aegean Airlines: Δυστυχώς το βαρέλι του κ. Πέτσα δεν έχει πάτο

Aegean Airlines: Δυστυχώς το βαρέλι του κ. Πέτσα δεν έχει πάτο

Πως η γερμανική, αυστριακή, βελγική και ελβετική κυβέρνηση ενίσχυσαν τη Lufthansa παίρνοντας το 20% του μεγαλύτερου Ευρωπαϊκού αερομεταφορέα

Τη Δευτέρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε ένα σχέδιο κρατικής στήριξης της ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας Aegean ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει την παράλληλα συμμετοχή των μετόχων της,μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ. Για κάθε ένα δηλαδή ευρώ που θα βάζει το δημόσιο ο μέτοχος θα βάλει 50 λεπτά και θα λάβει αντίστοιχου ύψους μετοχές της εταιρείας.

Το δημόσιο όπως προβλέπει το κυβερνητικό σχέδιο δεν θα λάβει μετοχές για τα 120 εκατομμύρια € που θα βάλει στα ταμεία της ιδιωτικής εταιρείας αλλά ειδικά δικαιώματα προαίρεσης τύπου warrants για αγορά μετοχών της εταιρίας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Για να μην μπούμε σε εξειδικευμένες λεπτομέρειες να πούμε απλά πως το Δημόσιο κινδυνεύει όταν η μετοχή της Aegean στις συγκεκριμένες ημερομηνίες είναι πολύ κάτω από την τιμή του warrant να χάσει όλα τα χρήματά του δηλαδή τα 120 εκατομμύρια € κάτι που συνέβη κατά κόρον στο πρόσφατο παρελθόν με την Εθνική, την Πειραιώς και την Alpha bank.

Για να δικαιολογήσει μάλιστα τη διαφορά αντιμετώπισης μεταξύ των ιδιωτών μετόχων και των Ελλήνων πολιτών που βάζουν και τα περισσότερα χρήματα στη διάσωση της εταιρείας ο κ. Πέτσας σημείωσε ότι το Ελληνικό Δημόσιο «δε βάζει χρήματα σε ένα βαρέλι δίχως πάτο, καθώς με την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και των μετακινήσεων, θα υπάρχει αύξηση της τιμής της μετοχής της εταιρίας και επομένως το Ελληνικό Δημόσιο δε θα βάλει μόνο χρήματα αλλά θα πάρει χρήματα ενδεχομένως πολλαπλάσια από αυτά που θα βάλει».

Το συγκεκριμένο σχέδιο μάλιστα η Κυβέρνηση το έχει στείλει, προς αξιολόγηση και έγκριση, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το κυβερνητικό σχέδιο φαίνεται να ήταν εν γνώση της εταιρείας αφού από τον περασμένο Μάιο ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ε. Βασιλάκης, σε τηλεδιάσκεψη που είχε με αναλυτές και επενδυτές είχε μιλήσει για ενίσχυση από το κράτος χωρίς διάθεση μετοχών στο Δημόσιο.

Ενίσχυση με αντάλλαγμα μετοχές στη Lufthansa

Για να δούμε όμως τη έπραξε σε αντίστοιχη περίπτωση για την Lufthansa το Γερμανικό δημόσιο. Mόλις τον περασμένο Ιούνιο η γερμανική κυβέρνηση χορήγησε ένα πακέτο βοήθειας συνολικού ύψους 8,7 δις παίρνοντας όμως ως αντάλλαγμα την απόκτηση του 20% της εταιρίας από το γερμανικό Δημόσιο.

Στο «πακέτο» συμμετείχαν οι κυβερνήσεις της Αυστρίας, της Ελβετίας και του Βελγίου, καθώς οι εθνικοί αερομεταφορείς των χωρών αυτών (Austrian, Swiss, Brussels Airlines) έχουνν εξαγοραστεί από τη Lufthansa.

Την ίδια ώρα η Lufthansa υποσχέθηκε να προχωρήσει σε μείωση των λειτουργικών της δαπανών αλλά μέχρι τώρα τουλάχιστον προχώρησε και σε μείωση του προσωπικού της αφού μόνο το τρίτο τρίμηνο στον όμιλο εργάζονται 124.534 εργαζόμενοι, 19.000 λιγότεροι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2019. Μάλιστα το σχέδιο προβλέπει ότι θα καταργηθούν 27.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή μία στις πέντε.

Τα δύσκολα όμως δεν τελειώνουν εδώ για τον κ. Πέτσα και την Ελληνική κυβέρνηση γιατί έπονται όπως όλα δείχνουν και οι εταιρίες διαχείρισης αεροδρομίων. Για παράδειγμα η γνωστή σε όλους μας Fraport ανακοίνωσε ζημιές συνολικού ύψους 304 εκατομμυρίων ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του 2020, καθώς στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης η επιβατική κίνηση μειώνεται κατά τουλάχιστον 70% για το 2020, ενώ σύμφωνα με την ARD ελάχιστα καλύτερη κρίνεται η κατάσταση στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport στο εξωτερικό, δηλαδή στην Ελλάδα, στη Βραζιλία και το Περού.

Το πρόβλημα για την Κυβέρνηση είναι για παράδειγμα το αεροδρόμιο της Αθήνας όπου καταγράφεται μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 66% συγκριτικά με τα μεγέθη του 2019.

Ετικέτες

Documento Newsletter