74ο Φεστιβάλ Βερολίνου 2024: Χωρίς λάμψη αλλά με 3 έλληνες δημιουργούς

74ο Φεστιβάλ Βερολίνου 2024: Χωρίς λάμψη αλλά με 3 έλληνες δημιουργούς

Έχοντας ως μεγάλα φαβορί για τη φετινή Χρυσή Άρκτο τους Χονγκ Σανγκσού, Μπρουνό Ντιμόν και Ολιβιέ Ασαγιάς, τότε οι διοργανωτές του φεστιβάλ δεν μπορούν να είναι και πολύ περήφανοι για τις επιλογές τους.

Το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου ξεκινά σε λίγες μέρες, την ερχόμενη Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου και αναμένεται να είναι από τα πιο υποτονικά των τελευταίων ετών. Αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο τότε θα μιλάμε για μεγάλη έκπληξη. Κι ο λόγος είναι προφανής. Οι καλλιτεχνικοί διευθυντές Κάρλο Σαρτριάν και Μαριέτε Ρίζενμπακ, στην τελευταία διοργάνωση στην οποία το δίδυμο είναι επικεφαλής, μάλλον μετρούσαν αντίστροφα μέχρι να λήξει η θητεία τους αντί να ψάχνουν να βρουν τις ταινίες εκείνες που θα δυνάμωναν το πρόγραμμα τους. Τα ονόματα του νοτιοκορεατή Χονγκ Σανγκσού και των γάλλων Μπρουνό Ντιμόν και Ολιβιέ Ασαγιάς είναι τα πιο γνωστά της 74ης Μπερλινάλε, αφήνοντας πάντως το περιθώριο να αναδειχτεί κάποιο διαμαντάκι από το πουθενά για να διεκδικήσει τη φετινή Χρυσή Άρκτο. Στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου που θα ρίξει αυλαία στις 25 Φεβρουαρίου οι διεκδικητές της Χρυσής Άρκτου είναι είκοσι. Μπορεί να απουσιάζει το μεγάλο όνομα αλλά υπάρχει ανοιχτό το πεδίο για όλους σχεδόν τους σκηνοθέτες σε μια αμφίρροπη αναμέτρηση.

Όπως προείπαμε οι Σανγκσού, Ντιμόν και Ασαγιάς έχουν λόγω εμπειρίας το προβάδισμα στα προγνωστικά. Στο «A Traveler’s Needs» ο νοτιοκορεάτης δημιουργός του κομψοτεχνήματος «Η Γυναίκα που Έφυγε» ξανασυναντά την Ιζαμπέλ Ιπέρ μετά από σχεδόν μια δεκαετία και την δραμεντί «Στη χώρα των άλλων». Ο ιδιοσυγκρασιακός Μπρουνό Ντιμόν υπογράφει το πειραγμένο sci- fi με στοιχεία κωμωδίας «The Empire» ενώ ο έμπειρος Ολιβιέ Ασαγιάς με το «Suspended Time» υπογράφει ακόμη ένα υπαρξιακό δραματικό θρίλερ. Στον κατάλογο με τους δημιουργούς που διεκδικούν την Χρυσή Άρκτο συναντάμε ακόμη τον Αμπντεραχμάν Σισακό του «Timbuktu», ο οποίος υπογράφει τη νέα του ταινία με τίτλο «Black Tea» με θέμα την γενναία προσπάθεια μιας γυναίκας από την Ακτή Ελεφαντοστού να αλλάξει τη ζωή της, την Ματί Ντιόπ η οποία μετά το δυναμικό “Atlantiques” κατασκευάζει το φιλοτεχνικό ντοκιμαντέρ «Dahomey» με θέμα το ταξίδι 26 λεηλατημένων θησαυρών από το Μπενίν που εκτέθηκαν στο Παρίσι και τώρα επιστρέφουν πίσω στο σπίτι τους, το νέο φιλμ του Άαρον Σίμπεργκ «A different man» με τους Σεμπάστιαν Σταν και Ρενάτε Ρέινσβε, την ταινία του σιτσιλιάνου σκηνοθέτη του «Suburra» Πιέρο Μεσίνα με τίτλο «Another End» και τους Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ -Μπερενίς Μπεζό στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, το «Small things like these» του Τιμ Μίλαντς με τον Κίλιαν Μέρφι που “ανοίγει” την Μπερλινάλε, το «Sons» του Γκούσταβ Μέλερ που μας είχε χαρίσει τον «Ένοχο» κ.α.

Το ελληνικό ενδιαφέρον εντοπίζεται στην παρουσία τριών σκηνοθετών. Ο Γιώργος Ζώης («Interruption») συμμετέχει στο τμήμα Encounters με τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του «Arcadia», ένα δράμα μυστηρίου στο οποίο πρωταγωνιστούν η Αγγελική Παπούλια και ο Βαγγέλης Μουρίκης. Η υπόθεση του έργου ξετυλίγεται γύρω από ένα θανατηφόρο τροχαίο που αναστατώνει τη χειμωνιάτικη ραστώνη ενός τουριστικού θέρετρου. Ο Γιάννης κι η Κατερίνα, καταφτάνουν σοκαρισμένοι για να αναγνωρίσουν το θύμα του ατυχήματος στο τοπικό νοσοκομείο. Το ζευγάρι θα προσπαθήσει να συνδέσει κομμάτια του παζλ της ζωής που χάθηκε, ερχόμενο αντιμέτωπο με μια σειρά από αναπάντεχες αποκαλύψεις. Στο απόκοσμο παραθαλάσσιο μπαρ της περιοχής, το Αρκάντια, η Κατερίνα θα συναντήσει μια αλλόκοτη συντροφιά από απροσδόκητους συνοδοιπόρους. Το σενάριο της ταινίας συνυπογράφει η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη με τον σκηνοθέτη, η φωτογραφία είναι του Κωνσταντίνου Κουκουλιού, η μουσική του Petar Dundakov, το μοντάζ υπογράφει ο Γιάννης Χαλκιαδάκης ενώ τα σκηνικά φέρουν την υπογραφή της Ελένας Βαρδαβά και τα κοστούμια της Βασιλείας Ροζάνα. Τέλος το καστ συμπληρώνουν οι καστ συμπληρώνουν η Έλενα Τοπαλίδου, ο Νικόλας Παπαγιάννης, ο Βαγγέλης Ευαγγελινός κ.α.

Ο Δημήτρης Αθυρίδης («T 4 Trouble», «Ένα Βήμα Μπροστά») συμμετέχει στο Berlinale Special με το διάρκειας 14 ωρών ντοκιμαντέρ του «exergue – on documenta 14» το οποίο καταγράφει τις εργασίες του καλλιτεχνικού διευθυντή της documenta 14 Άνταμ Σίμτσικ για την προετοιμασία της έκθεσης σε Κάσελ και Αθήνα ταυτόχρονα. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του φεστιβάλ Βερολίνου η δημιουργία του Αθυρίδη αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη σε διάρκεια ταινία όλων των εποχών. Κάτι τέτοιο πάντως δεν ισχύει αφού υπάρχουν τουλάχιστον τρία γνωστά φιλμ (το 27ωρο κινέζικο έπος του 1928 «Burning of the Red Lotus Temple», το 25ωρο «Four stars» του Άντι Γουόρχολ από το 1967 και το «The Innocence» από το Μπαγκλαντές παραγωγής 2019 που διαρκεί 21 ώρες περίπου) που ξεπερνούν σε διάρκεια το φιλμ του Αθυρίδη και ίσως να υπάρχουν κι άλλα που τα αγνοούμε. Η τρίτη ελληνική συμμετοχή στην Μπερλινάλε αφορά την τηλεοπτική σειρά της Ελίνας Ψύκου «The coroner’s assistant» που θα προβληθεί στο τμήμα Co- Pro Series.

Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής είναι η οσκαρική ηθοποιός Λουπίτα Νιόνγκ’ο ενώ τιμώμενα πρόσωπα του φεστιβάλ είναι ο Μάρτιν Σκορσέζε που θα βραβευτεί με ειδική Χρυσή Άρκτο για το σύνολο της καριέρας του και ο γερμανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Έντγκαρ Ράιζ που θα παραλάβει την Berlinale Camera. Θυμίζουμε πως ο Σκορσέζε ήταν υποψήφιος για την Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1992 με το «Ακρωτήρι του φόβου» αλλά νικητής σε εκείνη τη διοργάνωση αναδείχτηκε ο Λόρενς Κάσνταν με το «Grand Canyon», ενώ στο – δυνατό αν μη τι άλλο- διαγωνιστικό τμήμα υπήρχαν ακόμη οι Ερίκ Ρομέρ («Ιστορίες του χειμώνα»), Κένεθ Μπράνα («Νεκροί ξανά»), Μπάρι Λέβινσον («Μπάγκσι»), Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ («Γυμνό γεύμα») και Αντρέι Κοντσαλόφκσι.

Documento Newsletter