61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Ταινίες με κάθε τρόπο

Η πόλη της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε κατάσταση πολιορκίας από τον κορονοϊό αλλά αυτό δεν εμποδίζει τους διοργανωτές του Φεστιβάλ Κινηματογράφου να πραγματοποιήσουν τη μεγάλη γιορτή διαδικτυακά, χωρίς τη φυσική παρουσία θεατών.

Όπως μας είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης «από την στιγμή που τέλειωσε τον περασμένο Μάιο το φεστιβάλ του Ντοκιμαντέρ που επίσης έγινε online ξεκινήσαμε να δουλεύουμε παράλληλα τρία σενάρια. Ουσιαστικά σχεδιάσαμε και προετοιμάσαμε τρία φεστιβάλ, ένα κανονικό με την μορφή που γνωρίζουμε όλοι, ένα υβριδικό με συνδυασμό της φυσικής παρουσίας του κοινού και των online προβολών κι ένα αποκλειστικά με online χαρακτήρα. Δυστυχώς οι συνθήκες μας οδήγησαν στην τρίτη επιλογή που ήταν κι εκείνη που δεν θέλαμε αλλά αυτό που μέτρησε περισσότερο ήταν η απόφαση μας να γίνει το φεστιβάλ με οποιοδήποτε τρόπο για να δώσουμε λίγη χαρά και αισιοδοξία στους ανθρώπους που είναι σήμερα κλεισμένοι στα σπίτια τους».

Βλέποντας τα προγράμματα του διαφορετικού φετινού φεστιβάλ διαπιστώνουμε την προσπάθεια των διοργανωτών να παρουσιάσουν ένα κανονικό και πλήρες κινηματογραφικού φεστιβάλ. «Αντιμετωπίσαμε το φεστιβάλ με τον ίδιο τρόπο που θα το κάναμε και σε φυσιολογικές συνθήκες» μας λέει ο επικεφαλής προγράμματος Γιώργος Κρασσακόπουλος και συνεχίζει: «Αρχικά όταν το προετοιμάζαμε ελπίζαμε μέχρι και σχετικά πρόσφατα ότι θα γινόταν και με τη φυσική παρουσία του κόσμου και online. Τελικά δεν στάθηκε δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο αλλά εμείς το αντιμετωπίσαμε σαν ένα κανονικό φεστιβάλ».

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε φέτος στο ελληνικό τμήμα με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη να τονίζει: «Η υποστήριξη της κινηματογραφικής κοινότητας είναι για μας προτεραιότητα. Βρισκόμαστε δίπλα στον ελληνικό κινηματογράφο και τους δημιουργούς του με κάθε τρόπο, μέσα από τις αναπτυξιακές δράσεις της Αγοράς, αλλά και μέσα από νέες πρωτοβουλίες, όπως το Director’s Corner, μια καθημερινή online συνάντηση που δρα εδώ και τρεις μήνες και στοχεύει να δικτυώσει τους σκηνοθέτες απ’ όλο τον κόσμο και να τους φέρει πιο κοντά, παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας». Το ελληνικό τμήμα μετρά 18 μεγάλου μήκους και 21 μικρού μήκους ταινίες. Στο 61ο ΦΚΘ (5-15 Νοεμβρίου) θα δούμε σε πρώτη προβολή 15 ταινίες. Από αυτές, τρεις συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό. Πρόκειται για τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου που είναι και η ελληνική πρόταση για τα φετινά όσκαρ, το «Kala Azar» της Τζάνις Ραφαηλίδου και το «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη. Επίσης, αυξάνονται οι ελληνικές συμμετοχές στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors από δύο σε τρεις. Πρόκειται για τις ταινίες «Daniel ’16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, «All the pretty little horses» του Μιχάλη Κωνσταντάτου και «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη.

Όσον αφορά το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα που πάντα βρίσκεται κάτω από την σκέπη μιας θεματικής ενότητας, ο φετινός του τίτλος «Οικειότητα: Μια σύγχρονη τυραννία» είναι εμπνευσμένος από το προφητικό βιβλίο του διάσημου αμερικανού καθηγητή Ρίτσαρντ Σένετ, The fall of public man/ Η τυραννία της οικειότητας (εκδόσεις Νεφέλη) που γράφτηκε το 1977 και διερευνά την ανισορροπία δημόσιου και ιδιωτικού που σήμερα αποκτά νέες επίκαιρες διαστάσεις.

Μέσα από αυτό το πρίσμα βλέπουμε τις 12 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού να ασχολούνται με την πανδημία, τον αναγκαστικό εγκλεισμό και την υπερβολική χρήση των τεχνολογιών διασύνδεσης, την ανάγκη για μοίρασμα και αλληλεγγύη, την επιστροφή του ανθρώπου στον δημόσιο χώρο που γίνεται επιτακτική.

Επίσης σημαντικό είναι και το αφιέρωμα στην επιστημονική φαντασία με τίτλο «ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΛΛΟ ΚΟΣΜΟ: SCI-FI KAI CLI-FI (1950-1990)» ενώ αξίζει να ανακαλύψει κανείς τη δύναμη δύο ξεχωριστών ευρωπαίων σκηνοθετών. Η νορβηγή Άνια Μπρέινεν και η τσέχα Βέρα Χιτίλοβα έχουν αφήσει τη δική τους σφραγίδα στο μοντέρνο ευρωπαϊκό σινεμά και το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φιλοξενεί τις σημαντικότερες δημιουργίες τους.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ καθώς και ο τρόπος της online παρακολούθησης των ταινιών του στη σελίδα www.filmfestival.gr

Ετικέτες