Ο κινηματογραφικός θεσμός που εμπνεύστηκε πριν από 34 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης θα πραγματοποιηθεί και φέτος αλλά μόνο με online προβολές.
Στο εισαγωγικό του μήνυμα για το μακροβιότερο φεστιβάλ της Αθήνας ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης αναφέρει : ««Η συνέχιση της πανδημίας, με την κορύφωση της μετάλλαξης Όμικρον, δυστυχώς μας αναγκάζει, για δεύτερη φορά, να διοργανώσουμε το φετινό, 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διαδικτυακά, δίνοντας όπως και πέρυσι την ευκαιρία στο κινηματογραφόφιλο κοινό όλης της Ελλάδας, και όχι μόνο της Αθήνας, να παρακολουθήσει και να απολαύσει τις διάφορες προβολές του.
Προβολές που, όπως και στο παρελθόν, καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα του ευρωπαϊκού – μαζί, πάντα, και του ελληνικού – κινηματογράφου, χωρίς να παραμερίζεται και ο υπόλοιπος. Με τις ελληνικές, νέες και παλιότερες, ταινίες να καλύπτουν ένα μεγάλο τμήμα του: από το Διαγωνιστικό Τμήμα, που είναι το κύριο σκέλος του, μέχρι και τα αφιερώματα.
Με την ελπίδα σε μια σύντομη επιστροφή στην αίθουσα, σας περιμένουμε από τις 27 Ιανουαρίου μέχρι και τις 2 Φεβρουαρίου να ανακαλύψουμε μαζί όχι μόνο τι καινούργιο έχει να μας προσφέρει ο πάντα πρωτοποριακός ευρωπαϊκός κινηματογράφος (από τον οποίο αντλεί και εξακολουθεί να επηρεάζεται ο υπόλοιπος κινηματογράφος) αλλά και πτυχές από την πάντα συναρπαστική ιστορία του».
Μέχρι τις 2 Φεβρουαρίου λοιπόν οι σινεφίλ μπορεί να παρακολουθήσει δωρεάν και διαδικτυακά από την πλατφόρμα CINESQUARE 34 φιλμ του ελληνικού και του ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Στα επίσημα προγράμματα του φεστιβάλ (Διαγωνιστικό πρόγραμμα, αφιέρωμα στα «Κακά κορίτσια του φιλμ νουάρ» αφιέρωμα στον Σταύρο Τσιώλη, ειδικές προβολές και ταινίες μικρού μήκους) μπορεί κανείς να βρει αξεπέραστες δημιουργίες του παρελθόντος αλλά και φρέσκιες ταινίες νέων σκηνοθετών από όλο τον κόσμο.
Για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα που περιλαμβάνει 13 φιλμ γυρισμένα εν μέσω της πανδημίας ο καλλιτεχνικός διευθυντής και ιδρυτής του φεστιβάλ αναφέρει ότι «είναι έργα γυρισμένα με μόχθο αλλά και πάθος κι έχουν για πρώτη ύλη τα ζητήματα που απασχολούν τους δημιουργούς τους (προσφυγικό, παγκοσμιοποίηση, κλιματική αλλαγή, σχέσεις, γενικότερος εγκλεισμός κι όχι μόνο αυτός της πανδημίας, αναζήτηση ταυτότητας κ.α.) αλλά και όλη την κοινωνία». Στο δυνατό τμήμα του φεστιβάλ εντοπίζουμε φιλμ από όλη σχεδόν την Ευρώπη (Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Σερβία, Βουλγαρία, Λιθουανία, Λετονία, Σλοβενία, Βασνία και Ερζεγοβίνη, Βόρεια Μακεδονία, Κόσοβο) ενώ οι ελληνοκυπριακές συμμετοχές είναι το «Musa» του Νίκου Νικολόπουλου με θέμα μια ερωτική ιστορία, το «REM Ταχείες Κινήσεις Οφθαλμού» του Κάρολου Ζωναρά όπου δύο ζευγάρια διαφορετικής ηλικίας εμπλέκονται μεταξύ τους με απρόβλεπτες συνέπειες και η «Βοή του κόσμου» του Πέτρου Σεβαστίκογλου που αναζητά τη φωνή της νέας γενιάς σε διάφορες γωνιές του πλανήτη απέναντι στα κρίσιμα θέματα της εποχής με την παγκοσμιοποίηση να έχει κυριαρχικό ρόλο.
Οι φαν του φιλμ νουάρ οπωσδήποτε θα δουν στο πρόγραμμα που επιμελήθηκε ο Δημήτρης Παναγιωτάτος τις «Αμαρτωλές γυναίκες» (1946) του Λούις Μάιλστοουν με το υποψήφιο για όσκαρ σενάριο του Ρόμπερτ Ρόσεν να περιγράφει την προσπάθεια μιας γοητευτικής γυναίκας να ξεφύγει από το παρελθόν της καθώς και τον «Πύρινο εφιάλτη» του Ντέιβιντ Μίλερ με την Τζόαν Κρόφορντ και τον νεαρό τότε (1952) Τζακ Πάλανς σε ένα από τα πλέον υποτιμημένα αριστουργήματα της νουάρ μυθολογίας. Οι υπόλοιπες ταινίες του προγράμματος είναι το απρόβλητο στην Ελλάδα «Decoy» του Τζακ Μπέρνχαρντ (1946), «Το Kυνήγι της Mαύρης Sκιάς» του Μάικλ Αντερσον (Chase a Crooked Shadow, 1958), το «Ο Σατανάς Κατοικεί Απέναντι» του Γκόρντον Πάρι (Tread Softly Stranger, 1958), το απρόβλητο στην Ελλάδα «Faces in the Dark» του Ντέιβιντ Ιντι από το 1960 και το «Ο Δολοφόνος Χτυπούσε το Κουδούνι» (Walk a Tightrope, 1963) του Φρανκ Νέσμπιτ.
Για το αφιέρωμα στον Σταύρο Τσιώλη ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης αναφέρει: «Αρχικά βοηθός σκηνοθέτης, και στη συνέχεια σκηνοθέτης ο ίδιος, για 13 χρόνια στη Φίνος Φιλμ, ο αντικομφορμιστής, μοναχικός σκηνοθέτης Σταύρος Τσιώλης (1937-2019) αποσύρθηκε για μια δεκαπενταετία από τον κινηματογράφο πριν επιστρέψει ξανά, για να ξεκινήσει τη δική του, καθαρά προσωπική πορεία, σ’ έναν κινηματογράφο μακριά από τις αποπνικτικές, συχνά απαράδεκτες απαιτήσεις των παραγωγών, και να μας προσφέρει μια σειρά ταινίες, από το «Μια τόσο μακρινή απουσία» (1985) μέχρι το «Γυναίκες που περάσατε από δω» (2017), ταινίες, δοσμένες με ειλικρίνεια και πάθος, πάνω σ’ έναν κόσμο κι έναν τρόπο ζωής που ο ίδιος έβλεπε μέσα από την κάμερα, με μια καθαρά δική του, αθώα ματιά. Ταινίες ενός ιδιαίτερα αγαπητού φίλου, δοσμένες με την ευγενικότητα και το λεπτό χιούμορ που τον χαρακτήριζαν, με δικά του σενάρια, με αυτοσχέδιους διαλόγους και ηθοποιούς συχνά ερασιτέχνες, με μια γραφή λιτή, άμεση, από την οποία δεν έλειπαν η φαντασία και η ποίηση.» Τα φιλμ του Τσιώλη που θα προβληθούν είναι το «Μια Μακρινή Απουσία» (1985), το «Σχετικά με το Βασίλη» (1986), το «Ακατανίκητοι Εραστές» (1988), το «Έρωτας στη Χουρμαδιά» (1990), το «Παρακαλώ, Γυναίκες Μην Κλαίτε (1992) και το «Ας Περιμένουν οι Γυναίκες» (1998).
Τέλος στις ειδικές προβολές θα βρείτε παλιές και ενίοτε παρεξηγημένες ταινίες σαν τα «120 Ντεσιμπέλ», του Βασίλη Βαφέα (1987), το «Dune» του Ντέιβιντ Λιντς (1984), την αριστουργηματική «Φεντόρα» του Μπίλι Γουάιλντερ (1978), τα «Σημάδια Ζωής» (Signs of Life / Lebenszeichen) του Βέρνερ Χέρτσογκ (1968) και το «Κανείς Δεν Χάνει σ’ όλα» του Διονύση Γρηγοράτου (2000).
Στις Ειδικές Προβολές επίσης θα προβληθεί και ένα μικρό αφιέρωμα στον Ντίνο Κατσουρίδη, που το 2021 έκλεισαν δέκα χρόνια από το θάνατό του. Έναν σημαντικό άνθρωπο του ελληνικού κινηματογράφου, που εκτός από το σκηνοθετικό του έργο, ήταν και εξαιρετικός διευθυντής φωτογραφίας και μοντέρ – δυο επαγγέλματα που υπηρετεί έξοχα στην ταινία «120 ντεσιμπέλ» του Βασίλη Βαφέα. Παρόντες στο πρόγραμμα και οι Έλληνες μικρομηκάδες που εκπροσωπούνται φέτος με τις ταινίες της σχολής του New York College.
Αναλυτικά οι πληροφορίες για το 34ο Πανόραμα εδώ:
https://panoramafest.org/index.php
https://www.facebook.com/panorama.of.european.cinema/photos/gm.1038763990188591/3123892914555506