20o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Βραβεία στη σκιά του ντέρμπι

Τα ποδοσφαιρικά συλλαλητήρια και οι προσθαφαιρέσεις βαθμών του ΠΑΟΚ ενόψει του ντέρμπι με την ΑΕΚ (που λογικά κρίνει τον τίτλο του φετινού πρωταθλητή) κατάφεραν να επισκιάσουν ακόμη και την κινηματογραφική γιορτή της πόλης. Το 20ο επετειακό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ένα από τα πιο χορταστικά των τελευταίων ετών που όμως είχε και ταινίες που θα μπορούσαν να απουσιάζουν από τα διαγωνιστικά προγράμματα, έριξε αυλαία την Κυριακή 11 Μαρτίου.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000€ κέρδισε το σκανδιναβικό – είναι συμπαραγωγής Δανίας,Φινλανδίας, Σουηδίας- «Μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» σε σκηνοθεσία Σίμον Λέρεν Βίλμοντ, ενώ το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000€ απονεμήθηκε εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ «Μπαρονέζα» σε σκηνοθεσία Ζουλιάνα Αντούνες (Βραζιλία) και «Μετεωρίτες» σε σκηνοθεσία Γκιουρτζάν Κελτέκ (Ολλανδία, Τουρκία). 

Στο διαγωνιστικό τμήμα VR (Virtual Reality) που εγκαινιάστηκε στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με ντοκιμαντέρ εικονικής πραγματικότητας το βραβείο ντοκιμαντέρ εικονικής πραγματικότητας που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ που δίνει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, δόθηκε εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ: «Μετέωροι» σε σκηνοθεσία Σεχάνι Φερνάντο (Ηνωμένο Βασίλειο) και «Η τελευταία καρέκλα 1&2» σε σκηνοθεσία Άνκε Τένισεν, Τζέσι φαν Φρέντεν (Ολλανδία).

Το Βραβείο Κοινού Fischer που αφορά σε ταινίες άνω των 50’ κέρδισε το ντοκιμαντέρ Επιστροφή στην κορυφή σε σκηνοθεσία Στρατή Χατζηελενούδα (Ελλάδα) ενώ στο ξένο πρόγραμμα το ντοκιμαντέρ Πατέρες και γιοι σε σκηνοθεσία Ταλάλ Ντερκί (Γερμανία, Συρία, Λίβανος). Το Βραβείο Κοινού Fischer που αφορά σε ταινίες κάτω των 50’ απέσπασαν αντίστοιχα το Ζωγραφίζοντας… σε σκηνοθεσία Δημήτρη Σταμάτη και Ιωάννας Νεοφύτου (Ελλάδα) και Ο τελευταίος κυνηγός του μελιού σε σκηνοθεσία Μπεν Νάιτ (Νεπάλ).

Το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων απέσπασε το ντοκιμαντέρ «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» (ο μεγάλος νικητής τιμήθηκε ακόμη από τη Fipresci), ενώ το βραβείο της ΕΡΤ (ισοδυναμεί με αξίας 3.000 ευρώ) που δίνεται σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του Ελληνικού Προγράμματος διάρκειας άνω των 50 λεπτών, που πραγματοποιεί την ελληνική του πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, κέρδισε η «Φωνή του Αντώνη» σε σκηνοθεσία Χρήστου Καπάτου. Επίσης το βραβείο της ΠΕΚΚ δόθηκε στο φιλμ της Ελένης Αλεξανδράκη «Κωστής Παπαγιώργης, ο πιο γλυκός μισάνθρωπος».

Άλλα βραβεία κέρδισαν επίσης τα φιλμ «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη και «Ένα δέντρο θυμάται» του Κώστα Φόλλα (από τη νεότητα φοιτητών πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης), «Πατρίδα από μάρμαρο» του Μένιου Καραγιάννη (από τη FIPRESCI σε ελληνική παραγωγή), «Αρκεί να μην είναι πόρνη» (από τη Διεθνή Αμνηστία) κ.α.