Την πολιτική της επικοινωνίας ως απάντηση στα μείζονα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες εξακολουθεί να εφαρμόζει η κυβέρνηση. Οπως αποκαλύπτει σήμερα το Documento, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, αντιστρέφοντας την τακτική της απευθείας διανομής δημόσιου χρήματος σε ΜΜΕ που έμεινε στην ιστορία ως «λίστα Πέτσα», επέλεξε –σε μια κίνηση με έντονη προεκλογική οσμή– να εγκρίνει διαφημιστικά προγράμματα φορέων του δημοσίου ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Συγκεκριμένα, από τις 10 Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα, δηλαδή σε διάστημα μόλις 40 ημερών, και την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση μοιράζει –κατά παραδοχή Μητσοτάκη– ψίχουλα στους πολίτες που βάλλονται από τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης διά του αρμόδιου γενικού γραμματέα Δημήτρη Γαλαμάτη έχει εκδώσει μέχρι στιγμής συνολικά 26 αποφάσεις έγκρισης διαφημιστικών κονδυλίων συνολικού ύψους άνω των 24 εκατ. ευρώ, τα οποία πρόκειται να διοχετευτούν σε μέσα ενημέρωσης μες στο 2022.
Στην κορυφή της λίστας οι περιφέρειες
Πρόγραμμα διαφήμισής τους έχουν υποβάλει μέχρι σήμερα οκτώ περιφέρειες, οι οποίες, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό τους, πρόκειται να πληρώσουν και τα μεγαλύτερα ποσά. Στην κορυφή της σχετικής λίστας, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, βρίσκεται η Περιφέρεια Αττικής, η οποία πρόκειται να πληρώσει κατ’ ελάχιστον 6.897.428,81 ευρώ, και ακολουθεί η Περιφέρεια Κρήτης, η οποία έλαβε έγκριση για πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής της συνολικού ποσού 2.590.000 ευρώ. Ανάλογο είναι το κονδύλι που πρόκειται να διαθέσει για την προβολή της και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για λογαριασμό της οποίας η κεντρική κυβέρνηση ενέκρινε ποσό 2.153.999,63 ευρώ.
Σε 1.132.000 ευρώ ανέρχεται το ποσό που εγκρίθηκε για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, την οποία ακολουθεί η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με 1.091.000 ευρώ. Λιγότερο από 1 εκατ. ευρώ, αλλά πάντως σημαντικά ποσά, ειδικά για τα δεδομένα των χαλεπών καιρών που βιώνουμε, πρόκειται σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις της κυβέρνησης να δαπανήσουν επίσης οι Περιφέρειες Πελοποννήσου (760.000 ευρώ), Βορείου Αιγαίου (500.000) και Ιονίων Νήσων (389.400).
Παράλληλα, σημαντικά κονδύλια έχουν εγκριθεί για λογαριασμό Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, δηλαδή υπηρεσιών οι οποίες έχουν αρμοδιότητα τη διαχείριση, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των αναπτυξιακών παρεμβάσεων-έργων τουλάχιστον τριών περιφερειών που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Πρόκειται για τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (865.460 ευρώ), Δυτικής Ελλάδας (330.000) και Κεντρικής Μακεδονίας (56.500).
Εκατομμύρια για διαφήμιση οργανισμών
Εκτός των περιφερειών βέβαια σημαντικά ποσά θα δαπανηθούν για λογαριασμό ακόμη τριών οργανισμών. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις, ποσό 1.835.200 ευρώ πρόκειται να δαπανηθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους για τις ανάγκες προβολής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού, ενώ 1.496.871,30 ευρώ πρόκειται να δαπανηθεί για λογαριασμό του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης.
Τέλος, ακόμη 1.597.500 θα πληρώσουν οι Ελληνες πολίτες για τις ανάγκες διαφημιστικής προβολής της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2021». Ακόμη, θα πληρωθούν μες στο 2022 τουλάχιστον 300.000 ευρώ για τη διαφήμιση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, 433.000 ευρώ για τη διαφήμιση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, 153.264 ευρώ για τη διαφήμιση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και 69.000 ευρώ για τις ανάγκες διαφημιστικής προβολής του ΚΕΘΕΑ.
Και υπουργεία στη λίστα των εγκρίσεων
Από τη μακροσκελή λίστα των εγκρίσεων, την οποία υπογράφει ο γγ Επικοινωνίας και Ενημέρωσης με εντολή του αρμόδιου υφυπουργού και κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, δεν λείπουν ασφαλώς και υπουργεία. Συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ του Documento, για τις ανάγκες προβολής της λεγόμενης Eπιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα πληρωθούν 161.880 ευρώ, ενώ για τη διαφήμιση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» του υπουργείου Ανάπτυξης θα δοθούν 166.000 ευρώ. Πέραν των παραπάνω, ακόμη 74.400 ευρώ πρόκειται να δαπανηθούν το 2022 για την προβολή της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στα ΜΜΕ.
Προγράμματα προβολής και για τέσσερις δήμους
Μικρότερα ποσά πρόκειται, τέλος, να πληρώσουν για την προβολή τους τέσσερις δήμοι της χώρας. Πρόκειται για τον Δήμο Δράμας, για λογαριασμό του οποίου εγκρίθηκε κονδύλι 278.058,48 ευρώ, για τον Δήμο Πέλλας, ο οποίος ζήτησε και έλαβε έγκριση να διαφημιστεί αντί συνολικού ποσού 60.000 ευρώ, για τον Δήμο Σκιάθου, ο οποίος θα πληρώσει 350.000 ευρώ, και για τον Δήμο Χερσονήσου, ο οποίος έλαβε έγκριση για να κάνει διαφημιστικές δαπάνες ύψους 320.000 ευρώ. Το συνολικό ποσό που έχει εγκριθεί μέχρι τώρα ανέρχεται σε 24.061.162,22 ευρώ, ωστόσο, όπως προκύπτει από σχετική απόφαση της κυβέρνησης από τον περασμένο Σεπτέμβριο, τα επικοινωνιακά προγράμματα δύνανται έπειτα από ειδική έγκριση να αναπροσαρμόζονται κατά τη διάρκεια του έτους. Με άλλα λόγια, το τελικό ποσό που θα καταβάλουν οι Ελληνες πολίτες ενδέχεται στο τέλος του έτους να είναι ακόμη μεγαλύτερο.