Ολοκληρώθηκε η έρευνα για το Μάτι: Στο δικαστικό συμβούλιο η δικογραφία

Ολοκληρώθηκε η πολύμηνη και ενδελεχής έρευνα του ανακριτή Θανάση Μαρνέρη αναφορικά με την τραγωδία στο Μάτι, δίχως δυστυχώς οι εισαγγελείς να κάνουν δεκτά τα τρία του αιτήματα με τα οποία ζητούσε να αναβαθμιστούν οι κατηγορίες από πλημμελήματα σε κακουργήματα για ορισμένους από τους εμπλεκόμενους. Συγκεκριμένα η ογκώδης δικογραφία αναμένεται να λάβει το δρόμο για το δικαστικό συμβούλιο το οποίο τελικά θα αποφασίσει για το ποιοι από τους κατηγορούμενους και με ποιες κατηγορίες θα παραπεμφθούν τελικά σε δίκη.

Όπως είχε αποκαλύψει το Documento ο Μαρνέρης είχε καταλήξει στο συμπέρασμα πως την ώρα που η «πυρκαγιά με την ακραία συμπεριφορά» κατάκαιγε το Μάτι και τις γύρω περιοχές και 102 άνθρωποι έχαναν τη ζωή τους, οι αρμόδιοι αξιωματικοί της πυροσβεστικής κοιτούσαν την καριέρα τους και τα προσωπικά τους οφέλη. Πρόκειται για 11 αξιωματικούς της Πυροσβεστικής και στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για τους οποίους ο ανακριτής Μαρνέρης ζητούσε να ασκηθούν συμπληρωματικές ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος.

Κατά τον ανακριτή Αθ. Μαρνέρη οι αξιωματικοί αυτοί προσδοκούσαν ευνοϊκή μεταχείριση στο μέλλον από τους αρμοδίους – και τα κατάφεραν. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη επιβράβευσε και αναβάθμισε τους ανώτατους αξιωματικούς όπως φαίνεται από τις ετήσιες κρίσεις στην πυροσβεστική τόσο το 2020 όσο και το 2021. Δηλαδή όλοι τους αντί να κριθούν αρνητικά υπηρεσιακά, πήραν βαθμούς, φτάνοντας ακόμη και στον βαθμό του αρχηγού από όταν ανέλαβε πρωθυπουργός ο Μητσοτάκης.

Διαβάστε επίσης: Ο ανακριτής επιμένει για αναβάθμιση του κατηγορητηρίου για το Μάτι, η εισαγγελία αρνείται

Δίωξη για κακούργημα ζητά ο ανακριτής για τη φωτιά στο Μάτι

Συνομιλίες και ηχητικά ντοκουμέντα από το καταγραφικό

Στη δικογραφία περιλαμβάνονται μία σειρά από συνομιλίες και ηχητικά ντοκουμέντα τα οποία τα οποία περιήλθαν στα χέρια της Δικαιοσύνης μετά την κατάσχεση από τον κ. Μαρνέρη του  επίμαχου καταγραφικού από το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ).

Διαβάστε επίσης: «Παράθυρο» εξαφάνισης στοιχείων για το Μάτι

Κατά τη διάρκεια της δικαστικής έρευνας από τον ανακριτή Μαρνέρη οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής επιχείρησαν είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο να εμποδίσουν τις έρευνες. Ο ανακριτής δεν είχε ενημερωθεί για την ύπαρξη δεύτερου καταγραφικού, το οποίο για κάποιον λόγο δεν του είχε παραδοθεί ποτέ. Τελικά με εντολή του αστυνομικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πραγματοποίησαν έφοδο στις εγκαταστάσεις της πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι. Κατά τη διάρκεια των ερευνών οι αστυνομικοί εντόπισαν ένα μικρό δωμάτιο στο ισόγειο του κτιρίου όπου και υποτίθεται ότι βρισκόταν το καταγραφικό. Μάταια όμως. Το καταγραφικό είχε αφαιρεθεί με την αιτιολογία ότι έχει βλάβη και τελικά εντοπίστηκε εβδομάδες μετά. Το καταγραφικό είχε μεταφερθεί σε ιδιωτική εταιρεία στο πλαίσιο σύμβασης για τη συντήρηση των μηχανημάτων. Ο ανακριτής μετέβη στην εταιρεία προκειμένου να το κατασχέσει. Στη συνέχεια απέστειλε το καταγραφικό στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών (ΔΕΕ) της ΕΛΑΣ προκειμένου να ερευνηθεί

Αλαλούμ στον κρατικό μηχανισμό και 102 νεκροί

Εντυπωσιακά ήταν τα όσα ανέφερε ο ανακριτής αναφορικά με δύο από τα «καλύτερα» ελικόπτερα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Πρόκειται για τα S-64 N194 και S-64 N218, για τα οποία οι αρμόδιοι δεν φρόντισαν «για τη μεταστάθμευσή τους», με αποτέλεσμα «να μην μπορούν να απογειωθούν την κρίσιμη στιγμή και να επιχειρήσουν τις πρώτες ώρες έναρξης της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης».

Πιο αναλυτικά το S-64 N194 απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 14.20 προκειμένου να επιχειρήσει στα Μεγάρεια Ορη. Στις 16.23 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Παρά το γεγονός ότι για το αεροδρόμιο αυτό ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας είχε ενημερώσει το συντονιστικό κέντρο ΕΣΚΕ ότι θα είναι εκτός ενέργειας λόγω ανέμων. Ως αποτέλεσμα, όταν στις 16.50 δόθηκε εντολή να πετάξει το ελικόπτερο δεν κατάφερε να απογειωθεί.

Το ίδιο συνέβη και με το S-64 N218. Το ελικόπτερο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων στις 15.23 και προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας το οποίο από τις 14.27 είχε κλείσει. Κανείς δεν φρόντισε να δοθεί εντολή ώστε να προσγειωθεί είτε στο Τατόι είτε στην Πάχη Μεγάρων είτε στο ελικοδρόμιο της Νέας Μάκρης και στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Δεν έδωσαν εντολή για Πεντέλη, ενώ μπορούσαν

Ο ανακριτής διαπίστωνε επίσης μια σημεία και τέρατα. Από τις 17.04 μέχρι τις 17.30 στην περιοχή της Πεντέλης, από όπου και ξεκίνησε η πυρκαγιά, επιχειρούσε μόλις ένα ελικόπτερο. Ωστόσο, όπως διαπιστώνει ο ανακριτής, από τις 16.41 όταν το ΕΣΚΕ ενημερώθηκε από εθελοντές πυροσβέστες και από τον Κρόνο Πεντέλης έως και τις 18.00 θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και άλλα εναέρια μέσα.

Ένα από αυτά ήταν και το «Φλόγα 10», ένα ελικόπτερο με κάδο πυρόσβεσης τριών τόνων. Το «Φλόγα 10» επιχειρούσε στην Κινέτα έως και τις 17.20 που προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Πάχης, παρότι «η πυρκαγιά στην περιοχή Καλαμακίου ήταν ελεγχόμενη και η φωτιά έρπουσα σε θάμνους». Οι αρμόδιοι αξιωματικοί δεν του έδωσαν «εντολή εκτροπής» ώστε από τις 16.53 να αρχίσει να επιχειρεί. Το ίδιο συνέβη και με το «Φλόγα 11» το οποίο επίσης επιχειρούσε στην περιοχή της Κινέτας ενώ θα μπορούσε να πραγματοποιήσει ρίψεις νερού στην Πεντέλη από τις 16.53. Μάλιστα εάν προσγειωνόταν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ανεφοδιαζόταν θα μπορούσε να επιχειρήσει ακόμη 20-25 λεπτά.

Επίσης αεροσκάφος Canadair CL 215 χωρητικότητας 6 τόνων νερού επιχειρούσε μέχρι τις 17.45 στην Κινέτα. Στις 18.51 συνέχισε με εντολή στην περιοχή Ισθμια – Καλαμάκι. Ωστόσο εκεί από τις 16.46 είχε υπάρξει ενημέρωση ότι η «φωτιά είναι έρπουσα και η κατάσταση ελεγχόμενη».

Ετικέτες